Tuesday, September 2, 2014

backpacker short trip : Balikpapan, Berau dan Biduk-biduk

finally... lama sungguh tidak menulis apa2 tentang disini... busy sangat... hehehe... dan alhamdulillah... dapat juga melarikan jemari-jemari untuk meneruskan entry ini.. walaupun ada satu entry backpaker KOHM yang blum siap... sebab ianya amik masa yang lama... 

Sambutan Merdeka kali ini backpakers KOHM pergi menjenguk Danau Labuan Cermin, Biduk-biduk, Berau, Balikpapan Indonesia.. hahaha.. panjang kan lokasinya... Danau ini tidak begitu popular di kalangan dive Malaysia barangkali... hehehehe... barangkali okey... sbb dah servei dalam internet tentang journal pasal Labuan Cermin ni takde satu pun daripada rakyat malaysia... semuanya daripada orang Indonesia sahaja... 

so dengan satu ketetapan kami menjejak danau labuan cermin ini... dengan flight AA dari KLIA2 berjalan dan melepasi imegresen dan 2 kastam... kami dapat boarding dengan tepat waktunya... fuh.. warm-up di pagi hari... hehehehe... dengan 3 ahli KOHM dan 2 orang rakan iaitu jerul, kodok, jojo, illa dan pokce meneruskan backpacker ini walaupun saat terakhir sorang lagi rakan iaitu nina menarik diri kerana masalah kesihatan...  


kami sampai di Balikpapan jam 12.30 tengahari... waktu Malaysia dan Balikpapan tidak berubah.. masih sama.. mungkin kerana ianya berjiran dengan Sabah, Malaysia... hahahaha... lepas checkout, masing-masing lapar... padahal dalam flight tadi dah makan.. huhuhuhu... so beli roti'O kat airport Balikpapan... sambil itu jerul cuba deal ngan pak supir untuk meneruskan perjalanan ke Berau tanpa menyinggah Samarinda... 

kalau dengan kenderaan darat, perjalanan ke Berau dari Balikpapan memakan masa 24 hingga 24 jam... hahahahaha... kalu naik flight 1 jam jerrrr... by the way... ikut perancangan asal naik kenderaan darat.. fhew... hahahaha... masing-masing dah excited sebenarnya... jauh sangat ke perjalanan tu sampai amik masa 25 jam... hahahaha... korang agak2 la kan.. camner... 


finally kami dapat... 350000 rupiah seorang.. kami dapat terus ke Berau... murah tak... memang murah... tetapi.... hahahahaha... kami di bawa ke pejabat pak supir tersebut dengan alasan nak tukar van... tetapi paksupir pulak bertukar dengan alasan balik ke pejabat diorg dahulu... kemudian paksupir tersebut menyinggah pulak kedai printer... huhuhu... banyak sungguh singgahannya... waduh2... masing-masing dah penat sebenarnya.. so pokce ngan jerul je banyak layannya...


kami terpaksa menunggu jam 4 petang baru bleh jalan... kata pak supir tu, mereka menunggu 3 orang lagi yang akan ke Berau jugak... whatttt....!!! masing-masing dah rasa tertipu... so dengan perut lapar, kami pun menunggu dengan paksa rela.... pegi cari makan di kawasan yang berdekatan.... lepak dan minum kopi... lama jugak... dari kul 4 katanya... jadik kul 5... dari kul 5 yang ditanya "bila mau gerak..?" jadik kul 6 petang baru kami bergerak... dengan van besar yang memuatkan 11 orang... banyak tipu pak supir ini...

bila van mula bergerak, mulalah mata nk tutup... rasa mengantuk yang tido-tido ayam dari pagi kul 5 pagi masih ada... so terlelap lah jugak seketika walaupun dalam keadaan tidak selesa... hurm... bape kali jugak kami perasan yang pak supir (driver) tidak tahu jalan ke Berau... katanya ingat-ingat lupa... bape kali dia berhenti dan bertanya pada kedai-kedai yang berdekatan dan beberapa kali dia berpusing-pusing berpatah balik... agak-agak 2 jam... akhirnya van memasuki kawasan yang tanah tidak rata, berbukit dan berhutan.... huhuhuh... oleh kerana masing-masing dah ngantuk, so layan lah mata tu... zzzzzzz....

tengah-tengah malam lebih kurang jam 11.30 malam begitu... kami berhenti seketika di Himalapan... minum kopi susu... huhuhu... jojo, pokce dan jerul makan mee goreng... kodok dan illa hanya minum sahaja... walaupun lapar tapi kami tidak begitu selera... kemudian gerak kembali dan kami sambung tido... sakit bontot dan lenguh2 kaki tak yah cakap lah... nasib pokce duk sebelah pemandu... yang lain agak sempit kat belakang sekali... tapi malas nk layan sangat, so sambung tido... 

malam tu beberapa kali terjaga kerana paksupir itu menekan brek dengan tetiba... langgar lopak lah... sakit bontot ini tak yah cakap lah... menikmati ketidaksempurnaan hiway ni buat sengsara... tapi pengalaman... so terjaga dan tidak meneruskan rasa ngantuk kul 6 pagi bila siang menjelma... dapatlah tengok dan menghayati keindahan hutan yang berbukit bukau, jalan berlopak sana dan sini, menikmati kesejukkan dengan hujan yang turun dengan lebat dan suasana persekitaran kami cukup lengkap dengan pengalaman yang berperasaan... hahahahaha... (apalah ayat yang aku letak ni...)


jam 10 pagi... van itu berhenti utk isi minyak dan turunlah 3 orang penumpang di Muara Wahan... so tinggallah 9 orang... macamana aku tau nama2 ni... bila aku bertanya... bertanya.. dan bertanya sampai aku berpuashati... hahahaha.. untuk mendapatkan nama yang betul2... muahahahaha... walaupun kena marah.. tidak ku peduli.. :P

van yang kami naik selama 25 jam...

dalam pada itu... masing-masing mengeluh bila tak nampak jalan keluar... yalah... hiway ni tidak berturap... kejup berturap... kejap tidak berturap... plus  jalan balak lah senang... macam hiway lolo... hahahah.. sempat pulak aku terfikir hiway balak ke kem Lolo... muahahahah... dalam satu jam kemudian berhenti untuk makan... iaitu di Kg Lettek.. tapi ibu (tokey) kedai tu ckp Sg Retek... hahahahaha.. aku pun tak tahu mana betulnya... order ikan patin masak asam dan mee goreng... air pulok teh manis dan kopi susu hangat... sedapnya masak asam itu.. ikan patin lak... tengah2 hutan ni ada ikan patin... hah amik ko... jangan fikir hulu sik ada ikan sebegitu... (bahasa sarawak plus indon.. bleh terima kah...)

lepas perut kenyang, kami meneruskan perjalanan... hujan turun tidak berhenti... so kami meneruskan tido bila mata ngantuk... hahahaha... sambil itu bertanya pada pak supir bila mau sampai... pak supir cakap lagi 5 jam... oh my my my... huhuhuhuhuh.... masing-masing mengeluh sebab dah sakit urat bontot... comfirm kena g alignment balik mesia nanti... hahahahah....


akhirnya jam 4 petang mcm tu kami dah nampak jalan keluar... iaitu Tanjung Redeb atau nama baru nya Berau... selepas berpusing-pusing Berau yang kecik tu sebab pak supir tak tahu dimana nak turunkan 2 orang penumpang lagi... kemudian pak supir bertanya kepada kami 5 orang nak turun dimana.. yalah dia pun serba salah kan.. so kami ckp mau turun di mana yang bleh kami dapatkan kenderaan ke Biduk-biduk... 

dan yang peliknya... pak supir tu pun tak tahu kat mana Biduk-biduk... aikk... pelik bin ajaib pun ada... takkan tak tahu sedangkan kami orang luar ni pun tahu.... siap tanya "biduk-biduk itu apa..." dan kami diturunkan kedai perabut yang kebetulan berhadapan dengan bus stand yang ada bas ke Samarinda... oops... Samarinda tu nama tempat okey.. bukan Samarinda TV3 tuuuuu... huhuhuhu...


dengan bantuan pak supir yang meminta pertolongan bapak kedai perabut kami dapat kenderaan ke Biduk-biduk... akhirnya paksupir itu meninggalkan kami disitu... 

kemudian datang lah seorang bapak atau pak supir yang nak bawak kami ke Biduk-biduk yang seperti dijanjikan... setelah berkira-kira, bapak yang perabut itu cuba deal ngan pak supir yang janji nak hantar terus ke Biduk-biduk tapi pak supir tu nak jalan malam.. atas alasan xbleh jalan petang tu jugak atau sekarang... so cancellah... bapak perabut tu marah2 pak supir tu sebab banyak betul ceritanya... hahahaha... then dia terus menolak dan mencari pak supir lain... wahhh.. begitu baik sekali bapak perabut ini... 

so kami tunggu lagi... tetiba datang sorang lagi pak supir... terus dia membuka bonet belakang.. hahahaha... yeszaaaa... alhamdulillah... deal terus harga 170000 seorang... yalah... walaupun harga agak mahal tapi oklah... then terus kami naik dan meneruskan perjalanan... sambil2 itu pak supir mengisi minyak mobilnya dan tong minyak untuk kembali ke Berau nanti katanya... 

so tepat jam 6 petang kami gerak ke Biduk-biduk... siang semakin gelap... yalah... macam Sabah.. klau kul 5 pagi mcm tu dah cerah... kul 6.30 petang mcm tu dah gelap... sepanjang perjalanan pokce dan jerul menebual pak supir tu... rupa-rupanya dia orang Biduk-biduk... alhamdulillah.... muahahahahaha... 

kemudian kami berhenti makan kejup kat Talisayan... camne tahu nama tempat... haruslah bertanya... perjalanan ke Biduk-biduk menggunakan jalan kampung... tapi masih bertar walaupun kejup-kejup ada lubang... hahahaha... sambil makan-makan kami bertanyakan berapa lama nak sampai... hahahahaha... soalan yang tidak pernah jemu dikuarkan... hahahaha... yalah kan... kami menghabiskan masa kami dalam kenderaan je... kata pak supir dalam 2 jam macam tu... masing-masing agak lega... dalam pada itu, pak supir itu terus deal penginapan untuk kami... yeayy... tak yah cari... sempat kami cakap... murah2 sudah bapak... muahahahaha... 

finally... jam 12.30 kami sampai di biduk-biduk.. pak supir terus menghantar kami ke penginapan yang dia dah booking.... dapat bilik... terus aktiviti TTS... penat beb... 

No comments:

Post a Comment

- Anonymous tak akan dilayan. Sila tinggalkan nama / nama samaran supaya senang nak sebut sekiranya ada perbincangan.

- Komen yang berkaitan dengan artikel di atas sahaja.

- Komen merapu @ 'Hit and Run' akan diPADAMkan serta merta.

Komen / pendapat yang berbaur ugutan, hasutan, kepartian, perkauman, kelucahan serta apa-apa sahaja yang menyentuh keharmonian sesebuah negara / agama / bangsa adalah dilarang sama sekali dan pihak KOHM tidak akan teragak-agak untuk meminda / memadam mana-mana komen yang dianggap tidak sesuai untuk dipaparkan di dalam blog ini. Kebijaksanaan anda di dalam memberi komen / pendapat yang membina adalah dipohon.