Wednesday, November 14, 2012

RS Survei Lokasi (Hutan Lipur Lenggeng)

Info :

Hutan Lipur LenggengPDFPrintE-mail

Hutan Lipur Lenggeng terletak di Hutan Simpan Setul yang merupakan jenis Dipterokarp Pamah. Keunikan hutan lipur ini adalah terdapatnya susunan batu-batan yang menarik di persekitarannya dan di sulami dengan tumbuh-tumbuhan asal dari pelbagai jenis.

Daerah:
Seremban, Negeri Sembilan Darul Khusus
Lokasi:
Terletak 26 km dari Bandar Seremban melalui Jalanraya Seremban ke Kg. Pantai.
Untuk Sampai Ke Sini:
Pengunjung boleh menggunakan kenderaan sendiri atau teksi dari Pekan Lenggeng/ Mantin/ Seremban.
Aktiviti/Kemudahan:
Berkelah, Mandi-manda, Wakaf rehat, Tandas, Dewan terbuka, Surau, Tempat permainan kanak-kanak,Tempat letak kenderaan, Berkhemah/ Tapak, Perkhemahan

Maklumat di atas merupakan hasil yg digoogle mengenai informasi dan kemudahan yg sedia ada terdapat di kawasan Hutan Lipur Lenggeng. Lokasinya tidaklah terlalu jauh dari pekan Lenggeng dan sesuai dijadikan tempat perkelahan keluarga.

Bertarikh 10-11-12 , Sabtu 

Aktiviti Seram Sejuk (RSS) diadakan bertujuan untuk mencari X-factor / tarikan yg terdapat di sana. Tinjauan yg dapat diamati di sana, sudah banyak kemudahan yg telah disediakan oleh Jabatan Perhutanan N9. Antaranya kolam mandi-manda, wakaf rehat, dewan terbuka, menara tinjau, tapak perkhemahan, taman permainan kanak², parking kereta, laluan sepanjang sungai tandas awam, surau dan sebagainya.




Seramai 12 peserta & 4 kanak² telah bermastautin di sana 1 malam. Ikuti catitan yg dapat saya perhatikan sepanjang berada di sana.

Bergerak dari Kuala Lumpur menuju ke Hutan Lipur Lenggeng ( sepul, syed, yen, jerol, kaede n Ina Omar ). Bergerak santai² sambil lunch di pertengahan perjalanan, samapai di destinasi pada pukul 2. Kelihatan garfu dan Joe Oren sabar menunggu ketibaan kami. Sambil bersembang² kosong, mata melilau mencari kawasan yg sesuai untuk dijadikan tapak perkhemahan yg sesuai nanti. Kemudian masing² bergerak mencari kemudahan yg terdapat di sana:
  • Tandas : dikunci disebabkan tiada bekalan air
  • Tangki air : tangki kosong, disebabkan tiada aliran air masuk
  • Kolam 3 tingkat : sudah jadi kolam pasir, hampes
  • Bekalan elektrik : terdapat sambungan wayar, tapi tidak disediakan
  • Surau : ada disediakan, tapi tidak terjaga
  • Taman permainan kanak² : masih utuh dan kukuh
  • Air terjun : tinggi anggaran 20 kaki, tetapi berpasir
Kemudian masing² mula menbahagikan tugas yg perlu dibuat.

  • garfu, joe, ina, kaede n sepul : setup kawasan perkhemahan
  • yen n syed : cari inlet air tangki dan baikpulih paip
  • jerol : survey kolam

Tak lama kemudian, Tok wan dan anaknya sampai membawa bekalan makanan. Disusuli kehadiran Uncle Z. Tok wan, uncle Z dan Ina menyediakan dapur dan makanan manakala yg lain meneruskan kerja baikpulih sistem perpaipan kawasan itu. Punca inlet terpaksa ditarik ke atas oleh makhluk keding ( Yen & Syed ). Barulah air masuk ke dalam tangki. Setelah mencuci saluran paip yg penuh dengan pasir barulah bekalan air berjaya dipulihkan. 


Di dapur, cucur udang panas² dan ubi kayu rebus terhidang tuk dimasukkan lam perut yg dah lapar. Dalam pukul 5 lebih, cekgu Zahar tiba bersama² askar serbu kawasan. bro Rusman sampai membawa gen set ( xde lah bergelap malam nnt. )



Apabila perut sudah kenyang, masing² sambung kembali tugas yg ada. Tukang cuci sibuk cuci kolam, tukang paip sibuk pasang paip, tukang khemah sibuk pasang khemah, tukang masak sibuk masak cucur, meehon dan bbq.


Malam menjelma, paip air terjun sudah siap. Masing² mula mandi membersihkan badan agar sentiasa wangi. Dapur bbQ sudah berasap, menunggu masa je tuk membakar kepak, peha, puyuh dan ribs.. Nuym²..


Makanan pada malam tu agak mewah, paling best bab dapat cilok banyak puyuh... Pergh... Lazat sekali. Makasih tuk cekgu Zahar bab bawa ribs lembu tuk diBBQkan. tak pernah rasa o0o0o... Moto baru " Kalau cekgu Zahar join Event, misti ada makan² MEWAH nie " miahahaha..




Bila semua dah kenyang, masing² sudah tersadai mengusap perut. Ada yang dah berguling² mengeliat kepenatan. Sudah lama tidak lepak beramai² berborak kosong. Masing² tidur awal pada malam tu. Dan semua tidur rapat² bertujuan tuk merapatkan lagi silaturahim .... Yeke .. huhuhu.. Dan tiada perkara mistik berlaku ( rasenye laaa ) .. Sekian 









OHM00101
sypuL

5 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Salam..ada tak aktvt jungle trekking dbuat kat hutan lipur lenggeng?...

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Petang dlm 5 hingga 6.45 tadi sy bru singgah di situ,agak sunyi dan pelik,kebanyakan ifrastrtr kelihatan sudah lama tidak^disentuh hanya ada seekor ank anjing saja penghuni disitu..paip tidak boleh digunakan lagi,sy mntafsir kemungkinan tmpt itu tidak ada pngnjung munkin jauh dri mana2 kawasan prumahan/pembangunan atau sbb2 tertentu..itu sy xpasti itu je sy dapat kongsikn je

    ReplyDelete

- Anonymous tak akan dilayan. Sila tinggalkan nama / nama samaran supaya senang nak sebut sekiranya ada perbincangan.

- Komen yang berkaitan dengan artikel di atas sahaja.

- Komen merapu @ 'Hit and Run' akan diPADAMkan serta merta.

Komen / pendapat yang berbaur ugutan, hasutan, kepartian, perkauman, kelucahan serta apa-apa sahaja yang menyentuh keharmonian sesebuah negara / agama / bangsa adalah dilarang sama sekali dan pihak KOHM tidak akan teragak-agak untuk meminda / memadam mana-mana komen yang dianggap tidak sesuai untuk dipaparkan di dalam blog ini. Kebijaksanaan anda di dalam memberi komen / pendapat yang membina adalah dipohon.