Friday, October 5, 2012

RS Jimba Ramba Perhentian

Report : RS Jimba Ramba perhentian
Tarikh : 14-17 September 2012

Perjalanan KOHM pada kali ini jauh daripada biasa, merentasi banjaran titiwangsa dan juga memakan masa berjam2 lamanya untuk tiba. Saya rasa tidak perlu ditulis seberapa jauh perjalanan itu, kerana perjalanan yang jauh melambangkan semangat yang kental, kononnyer la.... padahal sebenarnya nak lari daripada tekanan pejabat. hihi. Perjalanan sangat merumitkan ada yang 100% membawa kenderaan ke destinasi, ada yang 10% kenderaan sendiri 90% kenderaan berpemandu, ataupun terpaksa menumpang kasih bersama rakan yang membuat kenderaan.

Perjalanan bermula daripada 14 September 2012 malam, tetapi kemas beg ada yang bermula pada 10 September 2012, tapi still lagi ada barang yang tertinggal (ye,,,ke) hahaha. Banyak betul barang yang dibawa. Perancangan program ini tak silap bermula semasa di JC Tanjung Tuan bersama student politekinik, dan program ini berjalan dengan sempurna. Alhamdulillah. Peserta seramai 27orang.

14 September 2012

Dari kediaman yg selesa penuh dengan keselesaan berjalan melalui cara masing untuk ke Pulau Perhentian. Masih tidak tidur selama sehari malam ini. Kerana bersemangat untuk berjalan ke tempat tempat peranginan yang dituju. Tamat aktivti pada 14 September pada jam 23:59:59; di 5 lokasi yang berbeza iaitu dalam bus 2 lokasi, dalam kereta 2 lokasi, di homestay besut 1 lokasi.

15 September 2012

Perjalanan bermula pada jam 00:00:01, di 5 lokasi yang berbeza, namun tidak perlu merepek panjang apa yang dibuat. Terus kepada tiba di Jeti Kuala Besut lebih kurang jam 6:30 pagi. Team yang menaiki kenderaan tiba dulu di Jeti, kemudian diikuti oleh bus dan bus lagi dan kemudian keluarga Cgu Zahar, yang tiba jauh lebih awal. Pada pukul 8, kami semua menaiki bot laju ke Pulau Perhentian. Amboi macam2 barang dibawa, set2 diving pun ada... setelah semua selamat menaiki bot, bot memacu melalui Laut China Selatan ke Pulau Perhentian, ada 2 bot yang digunakan. Maklumla. kami ini ramai...

Setiba di Tapak Perkhemahan, Gembiranya kami, tertumanya Alif, kerana dapat menggunakan troli yang di bawa jauh dari KL untuk menangkut barang, namun troli tersebut hanya dapat digunakan tatkala diletakan di atas tanah, kerana tidak boleh disorong... Fungsi troli berubah.. Aktiviti pertama kami setup khemah dan base camp. Beria-ia semua setup khemah kukuh2, maklumla takut hujan. Yang best, setup khemah pintu mengadap laut. Bangun2 jer terus nampak laut. best kan.... Berbeza dengan resort, kita dah diberikan bilik..

Dah habis kami setup khemah. kami setup base camp pulak. Makanan kami x setup, sebab sudah dibekalkan.

Kami setup khemah itu kira pagi la, lepas tue dalam tengah hari. masing2 penuh bersemangat, konon tak sabar nak mandi laut, tapi takut panas boleh menggelapkan kulit. Plan ditukar, x silap sebelum itu ada orang bagi tahu, nak pusing 1 pulau ini memakan masa lebih kurang 3 jam.

Datang beberapa anak2 yg masih bujang dan anak dara untuk  berkumpul berbincang, apa aktiviti yang dibuat pada pagi ini, sebelum menanti makan tengah hari tiba. Bila berbincang, nama program adalah RS = Riadah Santai, apa kata kita RS tepi laut berjalan2 di tepi pantai pusing satu pulau. Nampaknya dalam 8 orang bersetuju... mereka pun mula lah pengembaraan mengelingi pulau, sambil itu ambil gambar. tak cukup dengan pemandangan, segala sign board, segala tempat mereka bergambar, kalau x nampak boleh panjat, kalau terlindung boleh lompat. Kalau nak ambik gmbr semua, minta tolong dengan orang yang sekeliling ambil gambar.

Perjalanan yang penuh santai ini terhenti seketika, kami bermesyuarah untuk meneruskan mengeilingi pulau ataupun patah balik. Pelbagai keputusan dibuat, namum "I'm like a boss" menguasai keputusan tersebut. Perjalanan diteruskan untuk mengelingi pulau, Pejalanan agak laju, disebabkan kebanyakan kami merasakan lebih baik meneruskan perjalanan daripada undur semula. Akibat tidak tersangka, kami merentasi hutan yang pertama sejauh 56 minit (menurut penduduk tetap disitu). Setelah keluar daripada hutan tersebut, kami menjumpai kawasan persirian pantai, hihi.. gembira "i"m like a boss", mampu berkata, sebab keputusan untuk tiba semula ke base camp tercapai. Namun kehampaan, sebab persisiran pantai tersebut bukan terletak berhampiran "resort" kami. Sekali lagi kami bermesyuarah, patah balik atau teruskan, keputusan teruskan, sebab rasa dihadapan lebih hampir.

Merentasi pantai, jumpa dengan sebuah kedai makan, wow.. boleh order milo bungkus, mahal pun xkisah. Kemudian salah sorang dari kami bertanya, ada air bungkus, jawapan die tiada. Kehampaan. Jumpa lagi satu kedai, ada air bungkus, menyakitkan hati.  Sebab

"abe, ada air bungkus"
"x da, air tin ada, nie dah siap bungkus dah, kemas lagi abe...."
"*^(&)!@!&#*(!)@"

Last2 air mineral 1.5L berkongsi ramai-ramai menghilangkan dahaga.. Aduih kesihan la kami, maklumla, pada mulanya kami ingin pulang segera, tetapi terpaksa mengalami ujian yang hebat.  Masuk hutan semula, penat... jumpa pencawang elektrik, seperti mana yang perjalanan yang diberitahu oleh penduduk di situ. Tiba2, ada rakan kami... jom tgk ada air x.... kalau ketuk sikit kepala die mesti dia sedar, sebab itu bukan tangki air, itu pencawang elektrik.. baru kesedaran melanda, perjalanan diteruskan.

Time istilah RS bertukar, Riadah Santai kepada Riadah Sesal.. amboi.. dah sesal dah... hahaha perut dah lapar, badan dan letih, tapi goal yang penting, dapat makan tengah hari... Beribu sesalan diteruskan lagi... Aku jumpa daun pisang, terus aku ambil. kononnya nak jadikan alas makanan. hihihi

Tak silap kami 3 kali, kami masuk keluar hutan, kali ke tiga amat menduga, dengan hanya selipar biasa kami mendaki macam dah naik gunung..... maybe itu adalah dugaan yang tuhan berikan kepada kami untuk sebelum mendapat nikmat menjamu makanan tengah hari.

Tak kisah la masuk hutan ini, memang kami pun dari KOHM kan, tapi masalahnya berselipar nie, penat... sangat tau selipar takde spring, lepas tue xde allignment. mungkin kami menaiki gunung dato' di akhir pendakian.

Bila sudah sampai di base camp, kami lihat rakan2 tengah tidur, garfu, sypul. amboi... lepas makan terus tidur, bukan nak buat resque ker....... haha, kami angarkan kami adalah antara baki-baki yang belum makan, menghabiskan baki-baki (bukan sisa-sisa) makanan yang masih tinggal.

OK. JOM REPEAT!! ARGH................................. tak yah la nak berangan k.a oiii, nak pergi kedai Suhaila pun dah dikira jauh sangat...

Seterusnya kaki kami berehat... so badan pun terberehat sekali.
Waktu petang, kami mendapat penggilan untuk bermain bola tampar, amboi...... ini mana orang yang ajak main bola tampar.... Kita main depan base camp, pasukan keselamatan, maklumla... dorang tue bila free bola tampar ini maybe permainan harian..... nak main bola sepak x cukup padang, kalau main atas jati jer boleh.

Datang la, sorang brader nie sukarela menjadi pengadil, ada dua team jer... team A dan team B. begitu bersemangat bermain, brader tue pun bersemangat nak kira.. 1-0, 2-1, 3-2... die kira lagi....... lepas tue game nie, team A memang, Buat second round..... bertambah sengit... sebab group B pulak menang......Bila dah seri, kami main lagi sekali... tiba-tiba dengar siren... (mcm siren asrama tue).. ribut akan melanda dalam masa 15 minit lagi. rilex, 15 minit lagi, sambung main... tak lama lepas tue, eh lawa la awan tue, berkepul2... hihihi jom ambik gambar.... Brother tue naik boring jaga markah korang....

(aku nie menaip je, tapi kalau korang baca dengar lagu sedih... baru feeling)

Hujan pun turun sikit, baru la berlari ke khemah... apa yang hanya mampu dibuat... letak baju dalam khemah..... macam biasa... angin kecil datang.. apa yang mampu dibuat... kuatkan pancang......... angin ribut datang, apa perlu dibuat........... kelam kabut nak mati.... semua terbang, tak boleh nak buat ape.. takut pun ada... apa yang perlu khemah buat, terbang.. kalau xde orang tahan... hihi khemah pengantin aku tengok rilex jer.. (eh sape pengantin..., ha... x yah aku straight to the point, kalau korang tgk sebelum ini gmbar die bawah 2 khemah, sekarang 1 khemah tue la pengantin). Jap.. sedih balik.... khemah tertentu terpaksa di runtuhkan sebab angin terlampau kuat. pakaian menjadi basah. kanak2 riang sebab angin ini, macam best pulak jalan2. bila angin dah reda, perpindahan khemah pun berlangsung... hahahaha nasib ko la man, daripada first class mengadap laut.. kene pindah ke belakang... hihihi. x sempat nak merasa pagi lagi.

dah x yah sedih2..

(lagu sedih tamat)

Ting... makan tiba... kami pun makan. mana datang, ada org masakan.

Selepas makan, sessi suai kenal... masing2 suai bercerita dan memperkenalkan diri masing, amboi... seronok berborak sambil bukak hamper sikit (mana datang hamper?? ada org berikan). Isi kandungan ini, rahsia dalam kehidupan, maklumla LDK. kalau nak tahu datang la program lepas nie...

ZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzZZZZZZZZZZZZZZZZ

16 September 2012

Fuh, pagi nie menarik. ada orang nyanyi lagu raya. Raya lagi ker? Raya lagi time tue.. last2 syawal. Ambik ko... x tahu la sapa sedar.......( sape? ada org nyanyikan).
Pagi ini aktiviti snorkiling pkl 10.00 selepas sarapan sampai, masing2 tukar baju mandi. maklumla nak tgk ikan, kehidupan yang berada dalam 70% kehidupan di dunia. Pukul 10.00 kami pun start bersnorkling, Yang ini saya tak dapat nak describe melalui kata-kata tetapi mampu describe melalui gambar.  Serius sikit.... kita pergi hampir 5 check point. Turtle point pun kami pergi.. jumpa turtle seekor.

batu karang memang hebat... cantik kehidupan di dasar laut. Datang la sini snorkling.
Geng2 diving, mereka pergi ke Check point dorang, Geng2 diving hebat2 belaka. Garfu, Tokwan dan anak teruna, cikgu zaha dan keluarga. Selain daripada nama2 nie, semua melihat daripada permukaan sahaja. hihi

.........ada orang berenang x jalan...........................

Dah makan tengah hari, sambung lagi... 1 lagi check point. kawasan ini agak dalam jugak. best oooo
Selepas snorkling kami berehat, nak round pulau lagi... x yah nak berangan.............. tapi kami berjalan cari kedai minum.... mencari ketenangan

Malam aktiviti rasmi kami, berbeku..... aktiviti x rasmi, charge hp... hihihi. berbeque kami kami ada ikan, sotong dan ayam. Sedap beb.. dibakar dengan rangup. Sambil berbeque kami berborak.. pasal isu semasa. chewah.. korang nie bile isu semasa.. hihi, sampai berborak ke kedai sebelah sambil minum kopi... yang tak tahan tidur dah.....

Report 16 September ini pendek jer, sebab keindahan melalui gambar.... tak terungkap dengan kata-kata

17 September 2012

Pagi ini kami bangun seperti biasa, tapi dah x de dah lagu raya.. sebab dah habis raya. masing2 tengah sibuk kemas pakaian masing2, maklumla nak balik. ada dua kali sessi balik pkl 11.00 dengan pkl 4.00. Penulis balik pkl 11.00

Setengah dari kami selepas sarapan seronok kemas khemah, amboi.. seronok tue x boleh bla... yang penting tak da barang tertinggal. Kami seronok kemas khemah sebab, khemah kering. Alhamdulillah kalau basah susah gak.... kerja jadi leceh. beg jadi berat. Ala.. korang kan backpacker..

Pkl 11.00pm teksi sampai............. ha? ada ke kete.... bot tue dorang panggil teksi... hihihi. Sebahagian kami pulang, ada juga yang sambung snorkling. Sebab lupa nak bagi tahu, depan tapak khemah kami nie pun boleh snorkling gak.. ke dah bagi tahu, lantak la bg tahu 2 kali, kasi korang jeles.

Team berkenderaan sendiri terus memacu pulang, team bus, balik pkl 4.00 setiba di Jeti, bentang ground duduk2 lepak tunggu bus pkl 8.00. Laporan ini amat berharga, sebab kesemua yang datang balik dengan keadaan yang selamat. Alhamdulilllah.