Wednesday, December 15, 2010

Misi Lord Of The Ring, Gunung Irau 10-12Desmber

Gunung Irau terletak di Brincang, Tanah Tinggi Cameron Highland. G. Irau merupakan gunung yang mempunyai ketinggi 6924ft dari aras laut menjadikan ianya merupakan gunung ke-9 tertinggi di Semenanjung Malaysia. Ramai yang masih tidak tahu kewujudan Gunung ini, namanya tidak terkenal seperti Tahan dan Ledang, tetapi harus diketahui bahawa Irau juga mempunyai kelebihan tersendiri. OHM pada kali ini seramai 25 orang berkumpul kali ke 2 pada tahun 2010 untuk bersama-sama menawak puncak Irau. Ikuti langkah2x perjalanan kami sepanjang pendakian dan turun kami... dari puncak Irau.

10 Desember 2010 (Jumaat)

Peserta bertolak dari kediaman masing dan mengambil rakan-rakan masing2x untuk dibawa bersama. Konsep kongsi kereta diamakan untuk memelihara alam sekitar.


11 Desember (Sabtu)

Jam 12.00 tgh malam, menyusuri aktiviti pertama, iaitu peserta berkumpul di R&R untuk makan malam dan juga meluahkan perasaan rindu sesama sendiri. Perasaan rindu diluahkan melalui kata-kata pujangga yang susah hendak dilafazkan. Setelah semua berkumpul, kami bergerak ke Simpang Pulai, pada kali ini kami mengikut laluan Simpang Pulai untuk ke Brinchang, kerana keadaan jalan yang baik. Setelah tiba di Simpang Pulai kami pickup rakan kami yang juga menunggu di sana, untuk kita bergerak bersama ke Brinchang. Pendakian ke brinchang menggunakan kereta telah bermula... Alhamdulillah, perjalanan awal pagi ke pekan Brinchang menyegarkan pemandangan mata. Dan alhamdulillah, kami tiba di Pekan Brinchang seawal jam 3.30 pagi dan semua kenderaan berjaya mendaki..

Tatkala tiba, pemandu-pemandu kebanyakan merehatkan mata. Ada juga yang membuat persiapan untuk ke puncak. hari semakin awal pagi, semakin sejuk di rasakan sehingga ke tulang. Azan subuh berkumandang, pendaki-pendaki OHM bergerak menuju ke Surau Brinchang untuk mengerjakan solat Subuh. Ada antara mereka yang mendengar kuliah subuh selepas solat. Maklumla.. waktu berkumpul 7.00 pagi.

selepas solat subuh ada yang sudah menunggu depan kedai makan, setelah selesai menunaikan solat Subuh. Menunggu dalam keadaan kelaparan dan kesejukan di hadapan gerai untuk menikmati sarapan. Alhamdulillah, dapat juga kami mengumpulkan tenaga untuk digunakan ke Puncak Irau pada pagi ini. Setelah selesai, barulah kedengaran gelak tawa pendaki OHM!, sungguh menceriakan suasana pagi.

Hujan! renyai-renyai je... ketika kami hendak ke pertengahan Gunung Irau, untuk kami meletakan kereta. Perjalanan awal pagi itu sangat ceria. Tuan Syed telah mendaftarkan kami di Balai Polis Brinchang sebagai makluman bahawa kami yang seramai 28 orang ini hendak mendaki ke Puncak Irau. Dengan gembira Tuan Polis itu menerimanya. Menaiki ke pertengahan puncak kami hadiahkan kepada mata satu pemandangan ladang teh yang tidak dapat dinikmati di Kuala Lumpur.
Perjalanan berjalan lancar. Sampai jer di pertenghan Puncak kami mengambil beg dan membuat persiapan terakhir ke Puncak Irau. Alhamdulillah cuaca mengizinkan kami ke puncak. Pendakian bermula pada jam 9.00 pagi itu dimulakan dengan Stretching dan Bacaan DOa. Untuk mengambil keberkatan. Tuan Syed juga memberikan peringatan kepada semua pendaki Rules & regulation

Kami bersama-sama mendaki, Alhamdulillah semua peserta sihat walafiat dan dpaat mendaki dengan penuh semangat. Walaupun kesejukan peluh tetap keluar. Pendakain sejauh 2.38km dan selama 4-5jam... Disebbakan keadaan track yang sangat lembap, dan pendakian yang mencanak ke atas membuatkan waktu pendakian lama. DItambah pula dengan keadaan cuaca yang sejuk. Pendakain berhenti di Puncak Tipu, atau anak irau..

Setelah tiba semua peserta di Anak Irau, kami meneruskan sekali lagi perjalanan terus ke puncak. Setibanya di puncak pada jam 2.30 kami memasang khemah.. Sejuruh khemah dipasang, hujan yang menambhakan kesejukan di puncak settingi 2118m atau 6924ft itu pun turun. Mujur ada tempat berlindung, Semua mengambil tempat dalam khemah. Ada juga yang dapat menahan kesejukan sambil membetulkan dan memsangkan bahagian lain di luar khemah.

Seterusnya, ketua Chef, Jai mengambil tempat untuk masak... Pertama kita masak air dulu.. untuk memanaskan badan. Dibantu dengan srikandi yg ayu.... huhu masak makan tengah hari dan masak makan malam sekali. Ikan masin sekeping2x di goreng, dan se-ekor demi sekor dicuri masuk2x masuk ke dalam mulut

Tiba suatu ketika khemah masakan menjadi tumpuan kerana suasana yang hangat! Bukan kerana radio yang dipasang. tetapi kerana bekas makanan yang sudah kepasanan ramai yg membantu memegang periuk yang tidak thn lama juga kepanasan. tetapi ada juga yang terpaksa memanaskan diri di khemah kerana persaingan di dapur amat mencbar.. huhuhuh

Tiba nasi masak, semua datang.. makan pun x banyak.. takut cangkul bergerak digunakan. Mujur cangkul itu digunakan untuk dua kali sahja... (tuuuttt)... haha Hidangan untuk makan malam sangat sedap, terima kasih kepada mereka yang membantu dan ketua Chef...

SOlat juga tidak dilupakan walaupun dalam keadaan yang sejuk, solat dilakukan sehingga mengigil kedua-dua belah kaki. Kami jama' asar dan zohor serta maghrib dan Isya'. Setelah perut menjadi kenyang, ramailah antara kami yang masuk ke khemah masing2x. ada yang sentry sehingga jam 2.00 pagi beramai-ramai di tengah2x kesejukan sambil bermesra-mesraan... Ramai tau bukan 2 orang jer

12 Desember 2010 (ahad)

Pagi itu, masih terdengar rungutan kesejukan. Nasib baik waktu malam kami tidur itu tak hujan. Kalau hujan alamatnya tak dapat kami melelapkan mata dan keluarlah air mata... huhu Alhamdulillah. Chef mengambil tempat untuk memanskan air... untuk dimasak. Minyak dan Santan sudah beku. Dua menu pada pagi itu, Meehon goreng dengan nasi goreng.. terima kasih kepada semua yang membantu di khemah masakan.. Alhamdulillah. Walaupun hari kedua, semua peserta berada dalam keadaan sihat walafiat. Sarapan telah dinikmati, tiba masa untuk kami kemas semula barang-barang kami untuk dibawa turun. Muatan telah dikurangkan kerana air yang dibawa semasa naik sudah habis digunakan. (4.5L minium seorang bawak naik)



Sebelum turun, kami mengabadikan kenangan dengan mengambil gmabar beramai-ramai. Alhamdulillah, gmabar yg diambil menjadi.. huhuh terima kasih kepada Jai yang mengorbankan DSLR untuk dibawa ke atas. Sampah-sampah dari atas juga kami bawa turun, sebagai usaha program kemasyarakatan kami.
Perjalanan untuk turun mengambil masa 4 jam. Kami bergambr-gmabr antara Punak Irau ke anak Irau kerana suasana sangat menarik. Setelah tiba di anak irau, ada anatar buka balik ground sheet dan menikmati minum, dan ada antara kami terus turun kebawah kerana hendak mengambil maggie dalam kereta.

Yang penting semua selamat sampai... jam 5.00 petang kami beredar daripada Pertengahan puncak ke tanah rata. Dalam perjalanan pulang kami menikmati suasana dengan mengambil gmbr2x yang menarik. Alhamdulillah... Ladang Teh Milik "BOH" menjadi lokasi pengambaran kali ini. keadaan cuaca pada waktu itu sangat cerah. Setelah solat Jama' asar dan zohor kami menikmati makan tengah hari di waktu petang di Tanah Rata. Satu gerai kami bersembang bersama... huhuhu Untung Orang Ramai kerana turut tersenyum melihar dan mendengar gelak ketawa kami.

Terima kasih kepada semua yang menjayakan Pendakian di puncak Irau dan yang terlibat secara tidak langsung..... jumpa lagi untuk program akan datang



tukang karut : K.A

Wednesday, December 1, 2010

Riadah Santai / Redah - Merentis Ke Gng Gagak


Peserta :
1. En. Rosman (Incharge)
2. En. Hazzain (Pandu Arah)
3. En. Zaidi (Penolong Pandu Arah/ Penyelamat Syed)
4. En Syed (Tukang ikut + Tukang tengok)

26/11/2010
Pengembaraan Riadah Redah / Santai - Membuat rentis menuju puncak Gunung Gagak bermula pada jam 4.20pm, En Zain mengetuai di depan dengan berpandukan Kompas, Peta dan GPS kami menyusuri kebun org asli. Tiba di satu kawasan kami turun dan meredah sungai sehingga sampai di Sg. Cabang Dua. Seterusnya kami naik semula untuk mengikut trek balak lama (lebih kurang 3 thn lepas).. Trek ini sudah semak di samping berlubang di tengah2 (laluan air hujan).. Sepanjang trek balak ini kami dapat melihat berbagai kesan2 yang membuktikan wujudnya binatang2 di sekitar kawasan ini..


Kami mendaki dan menuruni trek balak sambil menebas lebih kurang sehingga tiba di satu kawasan lapang.. Jam menunjukkan 6.40pm…Berehat lebih kurang 5 minit sambil memeriksa kembali kedudukan kami dan halatuju seterusnya, kami meneruskan perjalanan untuk mencari tempat yang sesuai untuk bermalam (berdekatan punca air)... Kami terus mengikuti trek balak pada mulanya dgn harapan berjumpa punca air yang berdekatan tetapi jam menunjukkan 8.30pm.. Incharge memutuskan kami bermalam sahaja di trek balak dan kami mendirikan tempat bermalam ala kadar (boleh muat 10 orang kot..)

Dengan berbekalkan 3 botol air (1.5 liter), kami memilih untuk menyediakan makan malam yang simple iaitu megi + kopi O..megi terpaksa di masak 2 kali kerana masing2 kelaparan.. Selepas makan masing2 merehatkan diri (x dapat mandi lagi..huhu..adat la orang masuk hutan)


27/11/2010
Kami bangun seawall 6.40am untuk menyediakan sarapan pagi yang sangat simple (kopi O + Roti Gardenia coklat + biskut je..).. Kami berkemas dan jam 8.10am kami mula meredah hutan untuk meneruskan perjalanan mencari punca air di samping tujuan utama menuju ke puncak Gunung Gagak melalui Bukit 701.

Dalam kami meneroka hutan kami terjumpa Jenut.. Jenut ialah tempat binatang2 mencari garam mineral / magnesium untuk tujuan menstabilkan kandungan garam dalam badan..di sini kelihatan rentis selebar trek balak yang di cipta oleh binatang2 sebagai laluan mereka.. Seterusnya kami terpaksa memanjat batu-batuan yang licin untuk menyeberangi anak sungai dan mendaki serta mengikut permatang untuk melepasi tanjung. Di permatang kami terjumpa Pohon Meranti yg sangat besar… Kami juga terjumpa Jenut yang kedua di bawah kayu balak tumbang lama..  Juga terjumpa 'Dancing Ground' iaitu tempat Burung Merak menari sambil mengembangkan bulu2nya yang cantik itu (konon la).. Kami terus meneroka hutan sehingga terjumpa tanda cat merah iaitu tanda yang di buat oleh Jabatan Perhutanan…


Kami mendaki lagi permatang… Lebih kurang 11am kami berehat seketika di permatang untuk memasak air kegemaran En Zain iaitu Kopi O sambil menati ketibaan incharge.. Setelah take 5 (Take 100 kata En Zain) kami meneruskan perjalanan mendaki dan menuruni permatang sehingga ke kawasan sungai berbatu di mana kelihatan punca air yang kecil.. Jam 11.45am En Zain mencadangkan agar kami berehat dan makan tengahari di sini.. Punca air yang kecil sememangnya mencukupi jika kita kreatif, maka otai2 menunjukkan skil membina empangan untuk menjadikan punca air yang kecil menjadi besar.. Menu makan tengahari kami ialah Nasi Putih (Telor Kerengga kata En Zain) + Daging Black Pepper + Telor Dadar + Milo + Kopi O…Setelah makan dan berehat kami meneruskan perjalanan..

Jam 2pm, kami sekali lagi memanjat batuan licin (Nasib baik ada penyelamat..Terima kasih En Zaidi)…dan melalui permatang sehingga berjumpa trek balak lama (lebih kurang 30 thn lepas) yang pasti sudah di penuhi dengan tumbuhan ammoma (Halia Hutan).. Tidak larat menebas kami kembali meredah hutan mendaki dan menuruni permatang…Incharge memutuskan kami perlu mencari punca air.. Kami meredah lagi hutan sehingga tiba di sebatang sungai ..Kelihatan ikan tengas leka bermain dalam air sungai yang jernih itu.. Tanpa membuang masa terus melakukan aktiviti mencari lauk makan malam.. Sementara En Zain dan En Syed menambah koleksi lauk (Hasil tangkapan kami sangat memuaskan hati kami semua).. Incharge dan En Zaidi pergi mencari lokasi sesuai untuk kami bermalam.. Jam 4.30pm kami mula sediakan tempat bermalam.. Lokasi tepi sungai..(1 flysheet besar + 4 hammock merupakan mahligai bujang kami).. Kami mula menyediakan makan malam (masak atas sungai beb..).. Menu makan malam kami ialah Nasi Putih + Sayur kacang buncis + Kari Ayam + Ikan Sungai (Fresh punyer..) Goreng + Milo + Kopi O…Sesudah santapan di sediakan masing2 membersihkan diri sepuas hati (baru dapat mandi..hehe)… Seterusnya pasti lah kami selesaikan juadah dengan penuh selera..nyum2.. Seawal jam 8pm kami sudah berehat dalam hammock masing2.. Malangnye ada hammock salah sorang putus..nasib badan..hihik..tetapi dapat di baikpulih semula.. Tidak ketinggalan ada yang menghubungi insan2 tersayang anak, isteri yang tidak di lupakan sekalipun berada di tengah2 hutan belantara..(nasib baik ade line kan..)


28/11/2010
Sarapan kami pagi ini hanya Megi + Nasi Goreng + Milo.. Oleh kerana masa tidak mengizinkan,kami terpaksa pulang ke kem batu maloi kerana masing2 mempunyai urusan sendiri keesokan hari.. Kami memulakan perjalanan agak lewat..jam 9.20am…Permulaan hari yang mencabar kerana kami perlu mendaki..seterusnya meredah hutan sesekali terpaksa melangkah kayu balak lama yang telah tumbang…Kami berjalan melereng tebing2 sungai yang curam..(di sini kami terjumpa Jenut ketiga)…menapak, melangkah, menyusur batu-batuan licin sepanjang sungai… Akhirnya kami meredah laluan sungai sehingga sampai ke kebun orang asli.. Alhamdulillah, perasaan lega menerpa hati kami karana kebun orang asli menandakan kami sudah hampir dengan Kem Batu Maloi.. Dalam perjalanan melalui kebun orang asli ke Kem Batu Maloi, hujan mencurah-curah membasahi bumi.. Jam 12.30tgh kami selamat tiba di Tapak Kem Batu Maloi..

Walaupun tidak puas hati kerana tidak dapat menawan puncak Gunung Gagak tetapi kami tidak serik untuk mencuba lagi di lain masa.. Nantikan kami kembali.. Puncak Gunung Gagak akan kami jejak juga..InsyaAllah..

*Terima kasih kepada Incharge yang sanggup menjayakan program ini + menyediakan makanan + menyediakan tempat bermalam walaupun keadaan kesihatan yang tidak seberapa..

*Terima kasih kepada En Zain yang menjadi juru pandu + tukang masak + menyediakan makanan

*Terima kasih kepada En Zaidi yang tolong selamatkan En Syed + tolong juru pandu + tolong menyediakan makanan + tolong menyediakan tempat bermalam.

:: Disediakan oleh OHM00033 Syed
Komen / pendapat yang berbaur ugutan, hasutan, kepartian, perkauman, kelucahan serta apa-apa sahaja yang menyentuh keharmonian sesebuah negara / agama / bangsa adalah dilarang sama sekali dan pihak KOHM tidak akan teragak-agak untuk meminda / memadam mana-mana komen yang dianggap tidak sesuai untuk dipaparkan di dalam blog ini. Kebijaksanaan anda di dalam memberi komen / pendapat yang membina adalah dipohon.