Monday, October 18, 2010

Riadah Santai - Memancing @ Kelong (tengah laut)

-menuju kelong fauzi, lukut dengan menaiki bot-

Pada 16 Oktober 2010, lebih kurang jam 9.00pg, peserta Riadah Santai – Memancing @ Kelong (tengah laut) memulakan perjalanan dari Tol Seremban – PD ke Lukut dengan 4 buah kenderaan. (Kenderaan pertama – Garfu & Sha, kenderaan kedua – Awie girl, Eqin & Seri, kenderaan ketiga – Tok Wan, dan kenderaan keempat – Keju, Rodzi & Awie boy). Lebih kurang setengah jam perjalanan kami akhirnya tiba di Jeti Fauzi, Lukut dan tanpa membuang masa segala peralatan untuk memancing terus diangkut ke dalam bot. Kemudian, setiap penumpang dibekalkan dengan baju pengampungan sebagai langkah keselamatan untuk dipakai sewaktu dalam perjalanan dengan bot ke Kelong. Selepas 15 minit perjalanan dengan menaiki bot kami kemudiannya tiba di Kelong Fauzi yang luasnya hanya sebesar dua buah gelanggang badminton sahaja dan jarak dari pantai lebih kurang 3-4 km. Sebaik sahaja kaki melangkah ke kelong, semua peserta terus bersiap untuk memulakan aktiviti memancing.

-menghayati permandangan matahari terbenam dari atas kelong-

Lebih kurang jam 12.20pg ikan pertama telah berjaya dinaikkan dan diikuti ikan-ikan lain. Cabaran di dalam aktiviti kali ini, selain daripada menguji ketahanan mental, peserta juga rasa tercabar dengan cuaca panas terik serta badan serta muka terasa seakan melekit akibat daripada tiupan angin laut yang turut membawa wap air masin. Namun, persediaan awal iaitu air mineral, 100 plus & ais telah banyak membantu dalam mengurangkan kehausan dan stress para peserta. Selain itu, cabaran memegang dan memasang umpan ‘pon-pon’ juga akhirnya berjaya diatasi oleh peserta wanita yang mulanya geli dan menjerit-jerit apabila pertama kali memegang umpan tersebut. Sewaktu tengahari, peserta dihidangkan dengan nasi goreng yang dimasak oleh Seri dan mee goreng yang dimasak oleh Sha sebagai juadah makan tengahari sambil memancing. Aktiviti berlarutan sehingga ke petang sebelum sebahagian peserta mula merehatkan diri akibat kepenatan & kekenyangan (asyik makan jek).

-rodzi dengan hasil tangkapannya, ikan telinga gajah-

Apabila malam mula menjelma, persiapan untuk makan malam dilakukan bersama-sama di ketuai oleh chef Seri & chef Eqin.. Antara juadah yang disediakan adalah ikan goreng (hasil tangkapan), ikan sardine (beli kat giant), nasi putih & sayur campur..nyam nyamm semuanya selesai ditelan oleh semua peserta dengan sopan santunnya. Peserta juga tidak melepaskan peluang merakam permandangan matahari terbenam untuk diabadikan. Kemudian aktiviti memancing diteruskan.
-lokasi : dalam bilik 'hotel' kelong fauzi-

Apabila malam mula berlabuh, ada diantara peserta mula meluruskan badan dan berehat di dalam bilik ‘hotel’ yang disediakan. Sebilangan lagi cuma meluruskan badan di atas pangkin yang sememangnya tersedia di ‘lobi hotel’ tersebut sambil menunggu joran disentap ikan sampai ke pagi.

-permandangan matahari terbit dari atas kelong-

Di awal pagi, peserta mula bangun dan menyiapkan sarapan pagi iaitu sandwich dan nasi goreng sardin. Kemudian, kami mula bersiap untuk balik dengan mengemas serta membersihkan kelong. Lebih kurang jam 10.00pg, bot yang sama datang untuk menjemput kami pulang ke Jeti Fauzi. Kesimpulannya, walaupun tak banyak hasil tangkapan yang kami dapat namun, berada di atas kelong di tengah lautan merupakan satu pengalaman baru kepada peserta yang pertama kali berada di laut serta dapat mengajar peserta supaya sabar dan ‘kalau nak seribu daya’..

- dari kiri : awie boy, keju, rodzi, tok wan, eqin, sha, seri ; duduk : awie girl -

Keputusan :
Juara Orang Pertama Dapat Ikan : Garfu
Juara Ikan Paling Besar (Ikan Telinga Gajah) : Rodzi
Juara Ikan Paling Kecik : Eqin
Juara Paling Banyak Dapat Ikan : Keju
Juara Dapat Ikan Paling Glemer (Ikan Tuke) : Awie boy
Juara Tak Dapat Ikan : Tok Wan (salah baca doa kot ^^)
Juara Masakan : chef Seri
Juara Bebas Daripada Sun Burn : Awie girl (pakai topeng ninja)
Juara Senyum : Sha ^^

Tuesday, October 5, 2010

Riadah Santai - Gunung Buah Bunga

Kali ini seramai 12 orang ahli OHM ( dan 2 orang pendaki tegar iaitu Uncle Pong dan Uncle Peter) berkumpul untuk pendakian Gunung Buah Bunga yang terletak di kawasan Gohtong Jaya, Genting Highlands. Terdapat dua pintu untuk masuk ke gunung ini dan keizinan diperlukan sebelum mendaki.



Tepat jam 8.00pm berbekalkan lemak-lemak rendang, ketupat, ayam, daging dan sewaktu dengannya kami memulakan trekking. Tidak lupa juga warming up dan briefing dari ‘Tuan Syed’. Starting point yang agak mencanak ‘menpsiko’ para pendaki. Mana tidaknya, lama bercuti sempena bulan puasa dan raya. Setelah puas mencairkan lemak, kami tiba di simpang ke puncak untuk mencari water point. Namun begitu, perancangan tergendala akibat tersalah trek yang membuatkan kami rugi masa selama 45 minit.

Alhamdulilah, kami tiba di water point pada jam 11.00pm setelah berjalan selama setengah jam. Akibat kepenatan terlampau, hanya beberapa orang sahaja yang turun untuk mengambil air (Tuan Syed, Nazril, Morry Dorry, Keysha Alliya)


Sesi fotografi diteruskan lagi setibanya kami di Rock Garden pada jam 12.20pm. Setelah mengecas tenaga selama lima minit, kami mula bergerak menuju puncak. Farhana, Nazrul, Uncle Pong dan Uncle Peter sampai awal di puncak menyambut kedatangan kami dengan lagak santai dan senyuman ‘colgate’.


Berbekalkan nugget, kuih raya, roti+sardin, maggi kami menjamu selera. Sesi suap-menyuap menambahkan kemesraan. Dengan kebulur dan lahapnya kami melicinkan makanan. Tidak lupa juga buah salak, pisang dan epal sebagai pencuci mulut.


Hampir satu jam lebih berehat, kami mula bergerak turun meninggalkan puncak Gunung Buah Bunga. Berbekalkan kasut koyak dan motto ‘Don’t Give Up’ kami teruskan perjalanan walaupun urat dan sendi mula menunjukkan taring kesengalan.


Seawal 6.00 petang kami sampai di tempat parking kereta. Namun begitu, ada juga pendaki yang turun lambat. Syukur kerana tiada sebarang kemalangan berlaku sepanjang pendakian. Tahniah kepada first timer ahli OHM iaitu Johari dan Khairul kerana berjaya menawan puncak Gunung Buah Bunga.

Sunday, October 3, 2010

Sambutan Aidilfitri KKJPN9 & OHM

lokasi kejadian
  
Bertempat di perkarangan pejabat Jabatan PERHILITAN Negeri Sembilan, satu majlis sambutan Aidilfitri telahpun diadakan pada tanggal 2 Oktober 2010 (Sabtu). Majlis yang julung-julung kalinya ini diadakan dengan penganjuran bersama antara Kelab Keluarga Jab PERHILITAN NS (KKJPN9) dan juga Komuniti Orang Hutan Malaya (OHM) telahpun mendapat sambutan yang amat mengalakkan daripada ahli kelab & ahli komuniti. Kemeriahan sambutan telah dapat mula dirasakan pada beberapa hari sebelumnya dengan aktiviti menganyam ketupat serta sesi belajar menganyam oleh ahli-ahli KKJPN9 / OHM (Rosni, Keju, Rodzi, yg mulia Lela, Sue, Mazu & Garfu) di dalam ruangan pejabat bahagian pentadbiran Jab PERHILITAN NS. Seterusnya aktiviti mencari, menebang serta memotong buluh lemang oleh beberapa orang ahli KKJPN9 / OHM (Rodzi, Keju, Sue & Garfu). Kemudian pada 1 Oktober 2010 (Jumaat malam) kemeriahan bertambah rancak dengan aktiviti membakar lemang, memasak ketupat, memotong daging serta aktiviti potong bawang. Pada malam itu juga, beberapa ahli OHM sudahpun mula berkampung di lokasi bagi membantu mana yang patut (Keysha Aliya, Jie Hazirah, Sirna Kasih, Nis, Morry Dorry & Syed) serta sesi bergambar..ada yang bergambar dengan pelita, ada juga yang berposing dengan ketupat, pastu posing pula dengan lemang dll. Ramai ahli KKJPNS & OHM yang ambil bahagian (Zack, Zaidi, Jiman, Luei, Keju, Rodzi, Manaf, Dato' K, Pak Berahim, Awe, Dura, 'emcee' Dayah, Sue, Mazu, Sha dll) Aktiviti membakar lemang berakhir lebih kurang jam 5 pg.. Pada masa itu masing-masing kepenatan serta mengantuk yang amat sangat.

team " ketupat"
Diawal pagi 2 Oktober 2010 (Sabtu), selepas bersarapan, Ketupat & Lemang dianginkan supaya sejuk. Kemudian, aktiviti memasak Rendang Ayam & Daging serta lain-lain diteruskan. Banner Majlis Sambutan mula dipasang, pelita-pelita mula di isi minyak tanah, kerusi meja mula disusun, dan tidak dilupakan acara sampingan..berkaraoke sampai lebam telinga ^^. Pada tengaharinya, ahli OHM yang lain mula tiba..Awie & rakan2 drp HUKM (busu, shakila, azie, seri & suami..herman) ..Ninie (juruaudio tak jadi :p), Watie & Mimie (pembekal bunga api tak berlesen), Bro Midy HUKM (a.k.a cameraman), Joe (sal tk layan karaoke bro?), Faizal Hariri & famili (ada anak kembar beb! geram aku nak cubit pipi anak dia..thanks sbb buatkan Kek OHM yang cute tu bro..sape2 nak tempah kek bleh laa contact beliau.. Untuk maklumat lanjut sila layari http://sofiabakery.webs.com/ atau 019-3952399), Tok Wan (mcm tok ketua daa..ketua potong kek OHM hahaha), Zeti (ceh suprise konon :p apapun thanks utk adiah tu ye), Fadzli (wah tayang bini ye bro ekeke), Kak Mar & anak2 (wahh anak2 dia siap tunjuk bakat karaoke lagi tuh), Eqin (mcm datin daa.. & apsal lewat?), Hawa, Along, Arifah (korang sesat ye hahaha) & paling last tiba Anand (kecoh tepon tanye jalan..padahal kat highway lg wakakaka :p).

team 'pengacau' rendang

Majlis dimulakan lebih kurang jam 8 mlm dengan Ucapan Alu-aluan drp En.Rusman selaku Timbalan Yang Dipertua KKJPN9 dan Wakil Komuniti OHM, diikuti dengan Ucapan Perasmian daripada Pengarah Jab PERHILITAN NS, En Ishak Bin Mohamad. Kemudian Pengarah serta Wakil OHM berbesar hati menyampaikan duit raya dan goodies kepada semua kanak-kanak yang hadir. Sebelum acara potong Kek Ulang Tahun Pertama OHM diadakan, 1 pertunjukkan bunga api persembahkan oleh Syed & rakan2..(takkan 2 das jek??? hahaha). Semasa acara potong kek, semua ahli OHM yang hadir diberikan penghargaan untuk tampil ke hadapan dan bersama-sama memotong KeK Ulang Tahun OHM dengan diketuai oleh Tok Wan a.k.a Abang Aenal..Pada masa yang sama semua lens kamera ditumpukan kearah mereka (posing sakan beb!). Sebaik sahaja Majlis Perasmian berakhir, En Sabar (Penasihat OHM) tiba, beliau yang sepatutnya memberikan memberikan ucapan selaku wakil OHM memohon maaf di atas kelewatan tersebut (biasalah..jalan jem katakan ^^). Namun ketibaan beliau membuatkan semua mata ahli OHM tertumpu ke arah beliau (masing-masing nak kenal..kan?).

ucapan aluan drp En Rusman

meja v.i.p

Sewaktu jamuan makan berlangsung, kanak2 paling gembira kerana berpeluang untuk bermain bunga api dengan diawasi oleh bakal cikgi2..Jie Hazirah, Nis, Sirna Kasih, Keysha Aliya & Morry Dorry..(dah macam kanak2 dah korang nih..& cam korang jek yang lebih main bunga api.. ^^). Alhamdulillah, juadah yang disediakan (ketupat, lemang, nasi lemak, mee kari, mihun, kueh mueh, satay, lodeh, buah-buahan dll) cukup untuk semua orang (lebih 200 orang). Lebih kurang jam 10.30mlm, majlis kemudiannya berakhir dan kerusi meja mula dikemas kembali oleh petugas2 logistik (jamlus, sarip, zali, juhari dll) serta pinggan mangkuk juga dicuci (dalam hujan lebat) oleh Mazu & sha.

sesi pemberian duit raya & goodies kpd kanak2

Pihak KKJPN9 & OHM merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada semua petugas2 (AJK KKJPNS & HC OHM) di atas sumbangan tenaga dan keringat bagi menjayakan aktiviti Sambutan pada kali ini. Terima kasih tidak terhingga juga kepada Pengarah Jab PERHILITAN NS di atas kesudian beliau untuk merasmikan majlis. Juga kepada semua tetamu jemputan, jiran tetangga, Ahli KKJPN9 & Ahli OHM yang hadir serta memeriahkan majlis. Akhir sekali, pihak KKJPN9 & OHM memohon ribuan ampun dan maaf andainya terdapat kecacatan atau kelemahan dari segi penganjuran Majlis Sambutan Aidilfitri pada kali ini.

acara potong kek ulang tahun pertama OHM

Happy 1st Anniversary OHM!

Insyaallah, Majlis Sambutan Aidilfitri akan diteruskan lagi pada tahun hadapan dengan aktiviti yang lebih gempak.
Komen / pendapat yang berbaur ugutan, hasutan, kepartian, perkauman, kelucahan serta apa-apa sahaja yang menyentuh keharmonian sesebuah negara / agama / bangsa adalah dilarang sama sekali dan pihak KOHM tidak akan teragak-agak untuk meminda / memadam mana-mana komen yang dianggap tidak sesuai untuk dipaparkan di dalam blog ini. Kebijaksanaan anda di dalam memberi komen / pendapat yang membina adalah dipohon.