Saturday, May 29, 2010

Riadah Santai - Layan Trek Angsi



Disebabkan beberapa ‘masalah teknikal’ (hahahaha jgn mare!) yang berlaku diawal pg 28 Mei 2010, perancangan untuk memulakan pendakian ke puncak GunungAngsi bermula pada jam 8.00pg terpaksa dilewatkan. Tahniah kepada Syed Ahmad, Aidil aka Betty & Anand kerana menjadi peserta pertama tiba ke lokasi iaitu lebih kurang jam 7.00pg ^^ eekekekekeke… Akhirnya selepas beberapa ‘masalah teknikal’ tersebut telah berjaya diatasi dengan muke tak bersalahnya, kami (Izan, Ismail, Zetty & garfu) akhirnya tiba ke lokasi kejadian (tempat program) lebih kurang jam 8.00pg dan bersarapan bersama-sama Syed & rakan-rakan yang lain.

-Izan dah lepas memanjat, turn Ismail pulak-

Selepas semuanya selesai termasuk menjalankan aktiviti ‘Nature Calling’, kami semua menuju ke Pejabat Renjer Jab Perhutanan untuk mendaftarkan diri (Permit Mendaki RM5/seorang). Sebelum meneruskan aktiviti, peserta melakukan aktiviti rengangan lebih kurang hihi dan lebih kurang jam 8.45pg, kami memulakan aktiviti trekking / hiking ke Puncak Gunung Angsi. Aktiviti yang bertujuan hanya untuk layan trek ini bermula dengan agak ‘agresif’ memandangkan kami sudah bermula dengan agak lewat. Trekking di laluan yang agak landai ini berlangsung dengan hayunan langkah yang agak laju kerana nak mengejar masa yang ‘terlewat’ tadi. Pendaki ‘pro’ yang mengikuti aktiviti ini dah mula risau bila melihat hayunan langkah kami yang begitu bergaya & laju itu ekekeke ^^. Tapi rupanya kerisauan itu hanyalah sementara hahahaha..ini kerana, selepas berehat di Jeram Kak Lang.. Kami mula menempuhi laluan yang ‘mencanak’ dan dengan serta merta aksi agresif td sudah mula bertukar rentak menjadi aksi ‘Irama Malaysia’ hahaha..

-Chef Syed sedang menyediakan hidangan makan tengahari-

Semasa memulakan pendakian di bukit yang pertama, tiba-tiba keluar ayat tak boleh blah dari mulut si Anand.. “Saya rasa sangat bersalah” hahahaha ayat ni kompom akan dikenang sampai bila-bila..nasib ko laa Anand hahaha. Sebagai 1st timer, laluan bukit yang pertama ini terasa bagaikan dah azab sangat bagi beliau ekekeke.. Namun, berbekalkan azam dan motivasi “Twister” yang ditayang sementara oleh Syed, Anand akhirnya BOLEH! yeahh! ^^. Disepanjang perjalanan Izan & Ismail juga asyik duk ‘attack’ Twister kepunyaan Syed hahaha.. “sabo..saboo..kat puncak ye” kata Syed.

-bergambar bersama 'Twister' idaman kalbu-

Lebih kurang jam 10.45pg kami telah tiba di Bukit Botak dan memanjat tali yang telah tersedia. Laluan yang agak licin dan berpasir beserta panas terik matahari, menjadikan pendakian ini lebih mencabar dan tekak kering uhuk uhukk..Air..Air…!

-orang kampung nih-

Perjalanan diteruskan, namun kelibat Betty aka Aidil sudah tidak kelihatan, dah jauh dihadapan (wah bleh tahan…). Setelah kami tiba di bukit akhir sebelum tiba dipuncak, kelihatan Betty aka Aidil sedang duduk berehat sambil menumbuk-numbuk lutut hahahaha haa kena dah…laju la lagi hahaha. Penyakit orang tua sudah mula manyerang beliau..’penyakit sengal2 lutut’ hahahaha..

-Jungle Cleanup-

Akhirnya, lebih kurang jam 12.30tghr kami tiba di puncak Gunung Angsi (825 meter). Sebaik sahaja sampai, kami mula membentangkan tikar & flysheet untuk ‘berkelah’. Dikesempatan itu, ada dikalangan peserta tidak melepaskan peluang bergambar kenang-kenangan disekitar kawasan puncak itu. Selepas itu, kami beramai-ramai menjamah hidangan special yang disediakan oleh Chef Syed Ahmad iaitu megi segera & roti cicah air kopi susu panas..wahhhh! Pekena pulak 2 biji Epal dipotong 12 hahaha sambil bercerita aka mengumpat aka berkongsi pengalaman aka cakap-cakap kosong aka mengutuk ^^. Ada juga dikalangan peserta yang mengambil peluang itu untuk berehat serta “Sleep Sleep Chicken” sementara menunggu jam 2.00ptg.

-di 'balak malas'-

Lebih kurang 10 minit sebelum jam 2.00ptg, kami mula berkemas dan bersiap untuk turun. Sebelum meneruskan perjalanan turun, tidak dilupakan aktiviti Jungle Cleanup.. Dengan kerjasama semua peserta, sampah sarap yang dibuang oleh pendaki-pendaki sebelum ini di kawasan puncak dan sepanjang trek telahpun kami ‘clear kan’ aka pungut untuk dibawa turun. [ IKLAN : Plastik sampah telahpun di sponsor sepenuhnya oleh Syed Ahmad..caya lah bro!]

-iklan Flanil..utk sengal2 lutut..ekekeke-

Semasa perjalanan turun, tiba-tiba kaki Chef Syed terseliuh (luka lama berdarah kembali). Setelah di nasihati berkali-kali oleh Izan & Zetty supaya membalut kaki yang terseliuh itu, Syed tetap dengan aksi ‘degil’ ekekeke.. (Izan Fed-up! Hahahaha..) Namun untuk mengurangkan kesakitan kaki Syed, kami singgah di kawasan tepi sungai dan Syed telah DIPAKSA untuk membuka kasut dan merendam kaki beliau yang sakit itu ke dalam sungai sebagai rawatan altenatif ^^ ekekekeke.. lebih kurang 15minit berehat, kami kemudiannya meneruskan perjalanan menyelusuri batang paip lama..dan akhirnya tiba di kawasan perkelahan Ulu Bendul lebih kurang jam 5.30ptg.

-bersama 7 bungkusan sampah sarap yang dipungut disepanjang trek-

Tahniah kepada rakan-rakan yang sudi layan trek bersama-sama pada kali ini.. Syed, Betty aka Aidil, Anand, Izan, Ismail, Zetty & Garfu. Terima kasih jugak kat Izan sebab sanggup datang dari jauh (Kedah) semata-mata untuk melayan trek bersama kami yang tk pro nih ngeeeeeee ngeeegegee…
....Tamat.

8 comments:

  1. btui..btui.. masalah teknikal. seyesly right.

    ReplyDelete
  2. yezzaaa... ^^ kite bersantai kt batu maloi plak mgu depan..jommm jomm jom!

    ReplyDelete
  3. kesian syed terseliuh..jgn serik na!!

    ReplyDelete
  4. hahahaha.. lawak2... weh aku tak fed up lah ngan korang.. biasalah klau aktiviti rekreasi sebegini kita akan kenal lebih ngan kengkawan kita...

    ReplyDelete
  5. ekekeke ^^ so izan dah kenal kitorg la ek? komen la skit hiks

    ReplyDelete
  6. saya, FADZIL a.k.a. DON dari Amcorp Mall, P. Jaya, nak bertanya bagaimana nak menjadi ahli OHM nie? Boleh tak sesiapa di sini yg boleh emailkan kat saya di mf@amcorp.com.my. Terima kasih

    ReplyDelete
  7. isi je borang keahlian bro..klik kt ikon "borang keahlian" kt muka depan blog nih, bleh submit secara online..sblm tuh kalaubleh baca dulu syarat keahlian..^^

    ReplyDelete

- Anonymous tak akan dilayan. Sila tinggalkan nama / nama samaran supaya senang nak sebut sekiranya ada perbincangan.

- Komen yang berkaitan dengan artikel di atas sahaja.

- Komen merapu @ 'Hit and Run' akan diPADAMkan serta merta.

Komen / pendapat yang berbaur ugutan, hasutan, kepartian, perkauman, kelucahan serta apa-apa sahaja yang menyentuh keharmonian sesebuah negara / agama / bangsa adalah dilarang sama sekali dan pihak KOHM tidak akan teragak-agak untuk meminda / memadam mana-mana komen yang dianggap tidak sesuai untuk dipaparkan di dalam blog ini. Kebijaksanaan anda di dalam memberi komen / pendapat yang membina adalah dipohon.