Tuesday, February 23, 2010

Jungle Cleanup @ Tanjung Tuan (Jan 2010)


TAHNIAH KEPADA YANG HADIR UNTUK JUNGLE CLEANUP TANJUNG TUAN PADA 30 JANUARI 2010 TEMPOH HARI....

Sampah sarap yang ditinggalkan di kawasan rekreasi memberi satu permandangan yang tidak menyenangkan bagi mereka yang mencintai alam semulajadi. Pengalaman berekreasi di kawasan perlancongan tercalar sedikit akibat daripada diganggu oleh permandangan yang tercemar, gangguan daripada hidupan liar yang cuba mendapatkan makanan yang dibawa dan gigitan serangga nyamuk yang mungkin mendatangkan penyakit...

bagi mereka yang kali pertama mahu menjinak2kan diri dengan aktiviti outdoor mungkin perkara di atas menjadi punca kurangnya minat untuk berekreasi lagi...

Memandangkan aktiviti ini amat memerlukan tahap keikhlasan yang tinggi, kehadiran peserta ini amat dihargai dan di puji.... Oleh tahap kesedaran orang awam mengenai kebersihan dan tabiat membuang sampah yang rendah, pihak Orang Hutan Malaya mengadakan aktiviti Jungle Cleanup bagi memberi kesedaran mengenai kepentingan menjaga kebersihan terutama kawasan rekreasi dan rezab hidupan liar.

Pada 30 Jan 2010 telah berkumpulnya sukarelawan dari Melaka, KL, Selangor, Negeri Sembilan bagi menjayakan aktiviti Jungle Cleanup Di Tanjung Tuan. Peserta yanb terdiri daripada sukarelawan Orang Hutan Malaya , Viva Motorsport Melaka, beberapa ahli MYCAT, Gikgu Pusat Ko Selangor, Pelajar UPM dan Pihak Pengurusan Hutan Rekreasi Dan Rezab Hidupan Liar Tanjung Tuan...

Setelah mendaftarkan diri dan mendengar sedikit taklimat mengenai Aktiviti JC, peserta dipecahkan kepada 2 kumpulan bagi 2 kawasan yang perlu dibersihkan.... 1. Rentis Keramat, 2. Rentis Pulau Intan.

Peserta perempuan menaiki kenderaan pihak pengurusan Hutan Rekreasi beramai2 menuju ke Rumah Api ( dah nampak macam pendatang asing kene tangkap)

kali pertama menjejak kaki di Pulau Intan.... cantik gak permandangan di sini... air laut bersih... pasir pantai memutih... laut membiru sejauh mata memandang. angin sepoi2 bahasa.... hhuhh

sempat bergambar setelah penat mengikut rentis yang mencuram.... plastik sampah dah penuh2... lepas nie kene panjat trek curam lagi... hahahah

sambil sambil membuat kerja amal, boleh gak melihat keindahan alam di sekitar Pulau Intan... Kawasan nie sesuai untuk memancing dan camping.... air bersih kene bawak sendiri la...

ada juga yang melayan perasaan sorang2... hehehehe

keseronokan dapat dilihat dari gelagat para sukarelawan apabila sampai di kawasan yang pertama kalinya mereka menjejakkan kaki.... ada yang nak terjun ke laut... ada yang mengambil peluang beramah mesra dengan kenalan2 baru.

bersih kawasan nie dikerjakan oleh sukarelawan2... kalu boleh sapu daun2 kering pun diorang nak sapu..

tak berkira.... kutip sampah pakai glove 'mahel' beb..

group sukarelawan ke Rentis Keramat banyak gak dapat hasil... dpat gi tengok perigi beracun, Pulau Masjid, dan berjumpa dengan hang tuah.... hahahah tapak kaki hang tuah je la....


promote Tshirt JC ye bang...... murah RM20

selepas penat menjalankan aktiviti, peserta berpeluang melawat ke rumah api tanjung tuan.... antara rumah api yang mengawal laluan yang paling sibuk di perairan Malaysia..


menghayati panorama lautan dari rumah api Tanjung Tuan

bila dah mesra.... meluangkan masa melawat rumah api.. bertukar no phone, alamat email, bergurau senda, menceritakan pengalaman menarik, penatla mengutip sampah.. dan macam2 lagi...


aktiviti mengasingkan sampah.... banyak gak hasil kitaorang nie... bebudak nie siap kutip lampin pakai buang baby lagi... bagus tol... hahahahah

:: Hasil Rompakan ::
botol plastik : 254 unit (8 kg)
Tin : 45 unit (4 kg)
polystren : 112 unit (1 kg)
Kaca : 13 unit (3 kg)
Plastik Pembungkus : 380 unit (5 kg)
Kertas : 500g
 
 
aksi tidak formal dari peserta dan Cleanup Leader

Ucapan ribuan terimakasih kepada pihak pengurusan dan sukarelawan yang sudi hadir memeriahkan lagi aktiviti Jungle Cleanup. Tanpa Sokomham anda, Jungel Cleanup hanya menjadi mimpi indah bagi Orang Hutan Malaya. Anda adalah aset kami, pemangkin segala usaha Orang Hutan Malaya untuk terus maju dan bersemangat beraktiviti menyelamatkan alam kita.

SEMOGA BERJUMPA LAGI DI LAIN AKTIVITI, DI LAIN TEMPAT DAN LOKASI.

KENALI HAYATI N BE APART OF IT..

No comments:

Post a Comment

- Anonymous tak akan dilayan. Sila tinggalkan nama / nama samaran supaya senang nak sebut sekiranya ada perbincangan.

- Komen yang berkaitan dengan artikel di atas sahaja.

- Komen merapu @ 'Hit and Run' akan diPADAMkan serta merta.

Komen / pendapat yang berbaur ugutan, hasutan, kepartian, perkauman, kelucahan serta apa-apa sahaja yang menyentuh keharmonian sesebuah negara / agama / bangsa adalah dilarang sama sekali dan pihak KOHM tidak akan teragak-agak untuk meminda / memadam mana-mana komen yang dianggap tidak sesuai untuk dipaparkan di dalam blog ini. Kebijaksanaan anda di dalam memberi komen / pendapat yang membina adalah dipohon.