Wednesday, December 15, 2010

Misi Lord Of The Ring, Gunung Irau 10-12Desmber

Gunung Irau terletak di Brincang, Tanah Tinggi Cameron Highland. G. Irau merupakan gunung yang mempunyai ketinggi 6924ft dari aras laut menjadikan ianya merupakan gunung ke-9 tertinggi di Semenanjung Malaysia. Ramai yang masih tidak tahu kewujudan Gunung ini, namanya tidak terkenal seperti Tahan dan Ledang, tetapi harus diketahui bahawa Irau juga mempunyai kelebihan tersendiri. OHM pada kali ini seramai 25 orang berkumpul kali ke 2 pada tahun 2010 untuk bersama-sama menawak puncak Irau. Ikuti langkah2x perjalanan kami sepanjang pendakian dan turun kami... dari puncak Irau.

10 Desember 2010 (Jumaat)

Peserta bertolak dari kediaman masing dan mengambil rakan-rakan masing2x untuk dibawa bersama. Konsep kongsi kereta diamakan untuk memelihara alam sekitar.


11 Desember (Sabtu)

Jam 12.00 tgh malam, menyusuri aktiviti pertama, iaitu peserta berkumpul di R&R untuk makan malam dan juga meluahkan perasaan rindu sesama sendiri. Perasaan rindu diluahkan melalui kata-kata pujangga yang susah hendak dilafazkan. Setelah semua berkumpul, kami bergerak ke Simpang Pulai, pada kali ini kami mengikut laluan Simpang Pulai untuk ke Brinchang, kerana keadaan jalan yang baik. Setelah tiba di Simpang Pulai kami pickup rakan kami yang juga menunggu di sana, untuk kita bergerak bersama ke Brinchang. Pendakian ke brinchang menggunakan kereta telah bermula... Alhamdulillah, perjalanan awal pagi ke pekan Brinchang menyegarkan pemandangan mata. Dan alhamdulillah, kami tiba di Pekan Brinchang seawal jam 3.30 pagi dan semua kenderaan berjaya mendaki..

Tatkala tiba, pemandu-pemandu kebanyakan merehatkan mata. Ada juga yang membuat persiapan untuk ke puncak. hari semakin awal pagi, semakin sejuk di rasakan sehingga ke tulang. Azan subuh berkumandang, pendaki-pendaki OHM bergerak menuju ke Surau Brinchang untuk mengerjakan solat Subuh. Ada antara mereka yang mendengar kuliah subuh selepas solat. Maklumla.. waktu berkumpul 7.00 pagi.

selepas solat subuh ada yang sudah menunggu depan kedai makan, setelah selesai menunaikan solat Subuh. Menunggu dalam keadaan kelaparan dan kesejukan di hadapan gerai untuk menikmati sarapan. Alhamdulillah, dapat juga kami mengumpulkan tenaga untuk digunakan ke Puncak Irau pada pagi ini. Setelah selesai, barulah kedengaran gelak tawa pendaki OHM!, sungguh menceriakan suasana pagi.

Hujan! renyai-renyai je... ketika kami hendak ke pertengahan Gunung Irau, untuk kami meletakan kereta. Perjalanan awal pagi itu sangat ceria. Tuan Syed telah mendaftarkan kami di Balai Polis Brinchang sebagai makluman bahawa kami yang seramai 28 orang ini hendak mendaki ke Puncak Irau. Dengan gembira Tuan Polis itu menerimanya. Menaiki ke pertengahan puncak kami hadiahkan kepada mata satu pemandangan ladang teh yang tidak dapat dinikmati di Kuala Lumpur.
Perjalanan berjalan lancar. Sampai jer di pertenghan Puncak kami mengambil beg dan membuat persiapan terakhir ke Puncak Irau. Alhamdulillah cuaca mengizinkan kami ke puncak. Pendakian bermula pada jam 9.00 pagi itu dimulakan dengan Stretching dan Bacaan DOa. Untuk mengambil keberkatan. Tuan Syed juga memberikan peringatan kepada semua pendaki Rules & regulation

Kami bersama-sama mendaki, Alhamdulillah semua peserta sihat walafiat dan dpaat mendaki dengan penuh semangat. Walaupun kesejukan peluh tetap keluar. Pendakain sejauh 2.38km dan selama 4-5jam... Disebbakan keadaan track yang sangat lembap, dan pendakian yang mencanak ke atas membuatkan waktu pendakian lama. DItambah pula dengan keadaan cuaca yang sejuk. Pendakain berhenti di Puncak Tipu, atau anak irau..

Setelah tiba semua peserta di Anak Irau, kami meneruskan sekali lagi perjalanan terus ke puncak. Setibanya di puncak pada jam 2.30 kami memasang khemah.. Sejuruh khemah dipasang, hujan yang menambhakan kesejukan di puncak settingi 2118m atau 6924ft itu pun turun. Mujur ada tempat berlindung, Semua mengambil tempat dalam khemah. Ada juga yang dapat menahan kesejukan sambil membetulkan dan memsangkan bahagian lain di luar khemah.

Seterusnya, ketua Chef, Jai mengambil tempat untuk masak... Pertama kita masak air dulu.. untuk memanaskan badan. Dibantu dengan srikandi yg ayu.... huhu masak makan tengah hari dan masak makan malam sekali. Ikan masin sekeping2x di goreng, dan se-ekor demi sekor dicuri masuk2x masuk ke dalam mulut

Tiba suatu ketika khemah masakan menjadi tumpuan kerana suasana yang hangat! Bukan kerana radio yang dipasang. tetapi kerana bekas makanan yang sudah kepasanan ramai yg membantu memegang periuk yang tidak thn lama juga kepanasan. tetapi ada juga yang terpaksa memanaskan diri di khemah kerana persaingan di dapur amat mencbar.. huhuhuh

Tiba nasi masak, semua datang.. makan pun x banyak.. takut cangkul bergerak digunakan. Mujur cangkul itu digunakan untuk dua kali sahja... (tuuuttt)... haha Hidangan untuk makan malam sangat sedap, terima kasih kepada mereka yang membantu dan ketua Chef...

SOlat juga tidak dilupakan walaupun dalam keadaan yang sejuk, solat dilakukan sehingga mengigil kedua-dua belah kaki. Kami jama' asar dan zohor serta maghrib dan Isya'. Setelah perut menjadi kenyang, ramailah antara kami yang masuk ke khemah masing2x. ada yang sentry sehingga jam 2.00 pagi beramai-ramai di tengah2x kesejukan sambil bermesra-mesraan... Ramai tau bukan 2 orang jer

12 Desember 2010 (ahad)

Pagi itu, masih terdengar rungutan kesejukan. Nasib baik waktu malam kami tidur itu tak hujan. Kalau hujan alamatnya tak dapat kami melelapkan mata dan keluarlah air mata... huhu Alhamdulillah. Chef mengambil tempat untuk memanskan air... untuk dimasak. Minyak dan Santan sudah beku. Dua menu pada pagi itu, Meehon goreng dengan nasi goreng.. terima kasih kepada semua yang membantu di khemah masakan.. Alhamdulillah. Walaupun hari kedua, semua peserta berada dalam keadaan sihat walafiat. Sarapan telah dinikmati, tiba masa untuk kami kemas semula barang-barang kami untuk dibawa turun. Muatan telah dikurangkan kerana air yang dibawa semasa naik sudah habis digunakan. (4.5L minium seorang bawak naik)



Sebelum turun, kami mengabadikan kenangan dengan mengambil gmabar beramai-ramai. Alhamdulillah, gmabar yg diambil menjadi.. huhuh terima kasih kepada Jai yang mengorbankan DSLR untuk dibawa ke atas. Sampah-sampah dari atas juga kami bawa turun, sebagai usaha program kemasyarakatan kami.
Perjalanan untuk turun mengambil masa 4 jam. Kami bergambr-gmabr antara Punak Irau ke anak Irau kerana suasana sangat menarik. Setelah tiba di anak irau, ada anatar buka balik ground sheet dan menikmati minum, dan ada antara kami terus turun kebawah kerana hendak mengambil maggie dalam kereta.

Yang penting semua selamat sampai... jam 5.00 petang kami beredar daripada Pertengahan puncak ke tanah rata. Dalam perjalanan pulang kami menikmati suasana dengan mengambil gmbr2x yang menarik. Alhamdulillah... Ladang Teh Milik "BOH" menjadi lokasi pengambaran kali ini. keadaan cuaca pada waktu itu sangat cerah. Setelah solat Jama' asar dan zohor kami menikmati makan tengah hari di waktu petang di Tanah Rata. Satu gerai kami bersembang bersama... huhuhu Untung Orang Ramai kerana turut tersenyum melihar dan mendengar gelak ketawa kami.

Terima kasih kepada semua yang menjayakan Pendakian di puncak Irau dan yang terlibat secara tidak langsung..... jumpa lagi untuk program akan datang



tukang karut : K.A

Wednesday, December 1, 2010

Riadah Santai / Redah - Merentis Ke Gng Gagak


Peserta :
1. En. Rosman (Incharge)
2. En. Hazzain (Pandu Arah)
3. En. Zaidi (Penolong Pandu Arah/ Penyelamat Syed)
4. En Syed (Tukang ikut + Tukang tengok)

26/11/2010
Pengembaraan Riadah Redah / Santai - Membuat rentis menuju puncak Gunung Gagak bermula pada jam 4.20pm, En Zain mengetuai di depan dengan berpandukan Kompas, Peta dan GPS kami menyusuri kebun org asli. Tiba di satu kawasan kami turun dan meredah sungai sehingga sampai di Sg. Cabang Dua. Seterusnya kami naik semula untuk mengikut trek balak lama (lebih kurang 3 thn lepas).. Trek ini sudah semak di samping berlubang di tengah2 (laluan air hujan).. Sepanjang trek balak ini kami dapat melihat berbagai kesan2 yang membuktikan wujudnya binatang2 di sekitar kawasan ini..


Kami mendaki dan menuruni trek balak sambil menebas lebih kurang sehingga tiba di satu kawasan lapang.. Jam menunjukkan 6.40pm…Berehat lebih kurang 5 minit sambil memeriksa kembali kedudukan kami dan halatuju seterusnya, kami meneruskan perjalanan untuk mencari tempat yang sesuai untuk bermalam (berdekatan punca air)... Kami terus mengikuti trek balak pada mulanya dgn harapan berjumpa punca air yang berdekatan tetapi jam menunjukkan 8.30pm.. Incharge memutuskan kami bermalam sahaja di trek balak dan kami mendirikan tempat bermalam ala kadar (boleh muat 10 orang kot..)

Dengan berbekalkan 3 botol air (1.5 liter), kami memilih untuk menyediakan makan malam yang simple iaitu megi + kopi O..megi terpaksa di masak 2 kali kerana masing2 kelaparan.. Selepas makan masing2 merehatkan diri (x dapat mandi lagi..huhu..adat la orang masuk hutan)


27/11/2010
Kami bangun seawall 6.40am untuk menyediakan sarapan pagi yang sangat simple (kopi O + Roti Gardenia coklat + biskut je..).. Kami berkemas dan jam 8.10am kami mula meredah hutan untuk meneruskan perjalanan mencari punca air di samping tujuan utama menuju ke puncak Gunung Gagak melalui Bukit 701.

Dalam kami meneroka hutan kami terjumpa Jenut.. Jenut ialah tempat binatang2 mencari garam mineral / magnesium untuk tujuan menstabilkan kandungan garam dalam badan..di sini kelihatan rentis selebar trek balak yang di cipta oleh binatang2 sebagai laluan mereka.. Seterusnya kami terpaksa memanjat batu-batuan yang licin untuk menyeberangi anak sungai dan mendaki serta mengikut permatang untuk melepasi tanjung. Di permatang kami terjumpa Pohon Meranti yg sangat besar… Kami juga terjumpa Jenut yang kedua di bawah kayu balak tumbang lama..  Juga terjumpa 'Dancing Ground' iaitu tempat Burung Merak menari sambil mengembangkan bulu2nya yang cantik itu (konon la).. Kami terus meneroka hutan sehingga terjumpa tanda cat merah iaitu tanda yang di buat oleh Jabatan Perhutanan…


Kami mendaki lagi permatang… Lebih kurang 11am kami berehat seketika di permatang untuk memasak air kegemaran En Zain iaitu Kopi O sambil menati ketibaan incharge.. Setelah take 5 (Take 100 kata En Zain) kami meneruskan perjalanan mendaki dan menuruni permatang sehingga ke kawasan sungai berbatu di mana kelihatan punca air yang kecil.. Jam 11.45am En Zain mencadangkan agar kami berehat dan makan tengahari di sini.. Punca air yang kecil sememangnya mencukupi jika kita kreatif, maka otai2 menunjukkan skil membina empangan untuk menjadikan punca air yang kecil menjadi besar.. Menu makan tengahari kami ialah Nasi Putih (Telor Kerengga kata En Zain) + Daging Black Pepper + Telor Dadar + Milo + Kopi O…Setelah makan dan berehat kami meneruskan perjalanan..

Jam 2pm, kami sekali lagi memanjat batuan licin (Nasib baik ada penyelamat..Terima kasih En Zaidi)…dan melalui permatang sehingga berjumpa trek balak lama (lebih kurang 30 thn lepas) yang pasti sudah di penuhi dengan tumbuhan ammoma (Halia Hutan).. Tidak larat menebas kami kembali meredah hutan mendaki dan menuruni permatang…Incharge memutuskan kami perlu mencari punca air.. Kami meredah lagi hutan sehingga tiba di sebatang sungai ..Kelihatan ikan tengas leka bermain dalam air sungai yang jernih itu.. Tanpa membuang masa terus melakukan aktiviti mencari lauk makan malam.. Sementara En Zain dan En Syed menambah koleksi lauk (Hasil tangkapan kami sangat memuaskan hati kami semua).. Incharge dan En Zaidi pergi mencari lokasi sesuai untuk kami bermalam.. Jam 4.30pm kami mula sediakan tempat bermalam.. Lokasi tepi sungai..(1 flysheet besar + 4 hammock merupakan mahligai bujang kami).. Kami mula menyediakan makan malam (masak atas sungai beb..).. Menu makan malam kami ialah Nasi Putih + Sayur kacang buncis + Kari Ayam + Ikan Sungai (Fresh punyer..) Goreng + Milo + Kopi O…Sesudah santapan di sediakan masing2 membersihkan diri sepuas hati (baru dapat mandi..hehe)… Seterusnya pasti lah kami selesaikan juadah dengan penuh selera..nyum2.. Seawal jam 8pm kami sudah berehat dalam hammock masing2.. Malangnye ada hammock salah sorang putus..nasib badan..hihik..tetapi dapat di baikpulih semula.. Tidak ketinggalan ada yang menghubungi insan2 tersayang anak, isteri yang tidak di lupakan sekalipun berada di tengah2 hutan belantara..(nasib baik ade line kan..)


28/11/2010
Sarapan kami pagi ini hanya Megi + Nasi Goreng + Milo.. Oleh kerana masa tidak mengizinkan,kami terpaksa pulang ke kem batu maloi kerana masing2 mempunyai urusan sendiri keesokan hari.. Kami memulakan perjalanan agak lewat..jam 9.20am…Permulaan hari yang mencabar kerana kami perlu mendaki..seterusnya meredah hutan sesekali terpaksa melangkah kayu balak lama yang telah tumbang…Kami berjalan melereng tebing2 sungai yang curam..(di sini kami terjumpa Jenut ketiga)…menapak, melangkah, menyusur batu-batuan licin sepanjang sungai… Akhirnya kami meredah laluan sungai sehingga sampai ke kebun orang asli.. Alhamdulillah, perasaan lega menerpa hati kami karana kebun orang asli menandakan kami sudah hampir dengan Kem Batu Maloi.. Dalam perjalanan melalui kebun orang asli ke Kem Batu Maloi, hujan mencurah-curah membasahi bumi.. Jam 12.30tgh kami selamat tiba di Tapak Kem Batu Maloi..

Walaupun tidak puas hati kerana tidak dapat menawan puncak Gunung Gagak tetapi kami tidak serik untuk mencuba lagi di lain masa.. Nantikan kami kembali.. Puncak Gunung Gagak akan kami jejak juga..InsyaAllah..

*Terima kasih kepada Incharge yang sanggup menjayakan program ini + menyediakan makanan + menyediakan tempat bermalam walaupun keadaan kesihatan yang tidak seberapa..

*Terima kasih kepada En Zain yang menjadi juru pandu + tukang masak + menyediakan makanan

*Terima kasih kepada En Zaidi yang tolong selamatkan En Syed + tolong juru pandu + tolong menyediakan makanan + tolong menyediakan tempat bermalam.

:: Disediakan oleh OHM00033 Syed

Monday, November 15, 2010

Riadah Santai - Pukul Habis @ Bt Maloi



 Sekali lagi bertempat di Hutan Rekreasi Gua Batu Maloi, Kuala Pilah, satu aktiviti ‘Ruadah Santai- Pukul Habis’ telahpun berlangsung dengan jayanya beserta sakit-sakit badan dan lengguh-lengguh urat oleh kebanyakan peserta yang terdiri daripada lebih kurang 150 orang (JPMM Putrajaya, HACC UiTM Shah Alam, Group Usrah Cheras, Group Bam dan Ahli Komuniti Orang Hutan Malaya). Namun begitu, rata-rata peserta seronok dan enjoy sepanjang 2 hari 1 malam beraktiviti di Batu Maloi. Walaupun aktiviti dijadualkan bermula pada 13hb (sabtu), namun sebahagian urusetia telahpun berada di lokasi seawal 12hb (Jumaat) lagi bagi membuat persiapan untuk menerima seramai 150 orang tetamu.


Pada 12hb, seawal 12.30pg seramai 40 orang peserta daripada kelab HACC UiTM Shah Alam telah tiba dan membuatkan urusetia yang ada agak kelam kabut bagi menguruskan mereka. disebabkan salah faham. Pihak urusetia difahamkan peserta daripada HACC UiTM Shah Alam akan sampai lebih kurang jam 6.00pg. Apapun, semuanya dapat disetelkan sebelum jam 2.00pg. Zzzzzz…


Selepas bersarapan, ahli OHM mula tiba bagi menjayakan aktiviti ‘Pukul Habis’. Lebih kurang jam 10.00pg peserta daripada JPMM Putrajaya seramai 25 orang tiba diikut Group Bam dari Cheras seramai 10 orang. Sebelum aktiviti gua dijalankan, satu taklimat aktiviti dan keselamatan diberikan oleh garfu sebagai panduan kepada peserta sewaktu beraktiviti. Jam 11 pagi, kumpulan pertama dibawa untuk aktiviti gua dengan di guide oleh Garfu, runner Luei, sweeper Syed dan turut dibantu oleh ahli2 OHM yang lain. Diikuti oleh kumpulan yang kedua pada jam 12.00tghr yang di guide oleh En Sabar. Lebih kurang jam 1.40ptg, selepas selesai menjalankan aktiviti gua dengan perut yang berkeroncong. Aktiviti ‘mentahkedarah’ berlangsung dengan lahapnya hahaha.. Lebih kurang jam 2.00ptg Kumpulan ketiga daripada HACC UiTM menjalankan aktiviti gua dengan di guide oleh Rusman, runner Zaidi, sweeper Nazril. Kemudian, jam 3.30ptg Ahli OHM mula bergerak ke lokasi abseiling. Peluang untuk mencuba aktiviti abseiling tidak dilepaskan begitu saja oleh ahli OHM yang hadir..Namun, ada sebilangan ahli yang tidak sempat untuk mencuba disebabkan cuaca hujan yang tidak mengizinkan.


Sebelum aktiviti BBQ, satu perbincangan dijalankan dikalangan orang2 kuat OHM yang hadir bagi menmbincangkan perihal penubuhan kelab OHM. Ini bermakna OHM bakal berdikari sebagai sebuah kelab yang berdaftar dan tidak lagi berada di bawah Kelab Keluarga Jab PERHILITAN N.Sembilan sebagai salah sebuah aktiviti Kelab. Kalau tiada aral, idea ini bakal direalisasikan sebelum Mei 2011. Sokongan dan komitmen secara berterusan dikalangan semua ahli adalah amat diharapkan bagi merealisasikan idea ini.


Aktiviti BBQ (Ayam, Ikan,Sotong & Udang) kemudiannya berlangsung dengan begitu meriah sekali, dan hidangan yang tersedia licin dikerjakan oleh semua ahli OHM yang memang dari awal duk jeling2 juadah yang bakal di panggang. Akibatnya semua kekenyangan..alhamdulillah. Seterusnya, satu taklimat mengenai aktiviti Jungle Cleanup yang akan dijalankan pada pagi Ahad diberikan oleh Rusman kepada semua peserta UiTM & OHM. Antaranya pengunaan borang bagi tujuan pengumpulan data serta teknik JC yang dijalankan.

  





Dikala mata dah mula mengantuk, ada sebahagian ahli mula mencari bantal dan sleeping bag manakala sebahagian lagi peserta bergerak ke Kg Gadek untuk berendam di dalam Kolam Air Panas Gadek bagi menghilangkang lengguh2 badan.











13hb (Ahad), selepas bersarapan, aktiviti JC dijalankan. Peserta dipecahkan kepada 4 kumpulan dan setiap kumpulan diberikan kawasan masing-masing untuk ‘dikerjakan’. Lebih kurang jam 11.30pg aktiviti JC selesai dan kemudiannya semua peserta bergambar beramai2 bersama sampah sarap yang telah dikutip. Selepas makan tengahari, semua peserta mula beransur2 meninggalkan Hutan Rekreasi Gua Batu Maloi untuk ke destinasi masing2..ada yang ke Retma Melaka bagi menjalankan aktiviti yang seterusnya dan ada jugak yang terus balik ke rumah masing2 akibat kepenatan.


Terima kasih di atas kerjasama semua peserta yang hadir. Semoga berjumpa lagi di lain aktiviti Riadah Santai / Jungle Cleanup. Ariosss.. 

Monday, October 18, 2010

Riadah Santai - Memancing @ Kelong (tengah laut)

-menuju kelong fauzi, lukut dengan menaiki bot-

Pada 16 Oktober 2010, lebih kurang jam 9.00pg, peserta Riadah Santai – Memancing @ Kelong (tengah laut) memulakan perjalanan dari Tol Seremban – PD ke Lukut dengan 4 buah kenderaan. (Kenderaan pertama – Garfu & Sha, kenderaan kedua – Awie girl, Eqin & Seri, kenderaan ketiga – Tok Wan, dan kenderaan keempat – Keju, Rodzi & Awie boy). Lebih kurang setengah jam perjalanan kami akhirnya tiba di Jeti Fauzi, Lukut dan tanpa membuang masa segala peralatan untuk memancing terus diangkut ke dalam bot. Kemudian, setiap penumpang dibekalkan dengan baju pengampungan sebagai langkah keselamatan untuk dipakai sewaktu dalam perjalanan dengan bot ke Kelong. Selepas 15 minit perjalanan dengan menaiki bot kami kemudiannya tiba di Kelong Fauzi yang luasnya hanya sebesar dua buah gelanggang badminton sahaja dan jarak dari pantai lebih kurang 3-4 km. Sebaik sahaja kaki melangkah ke kelong, semua peserta terus bersiap untuk memulakan aktiviti memancing.

-menghayati permandangan matahari terbenam dari atas kelong-

Lebih kurang jam 12.20pg ikan pertama telah berjaya dinaikkan dan diikuti ikan-ikan lain. Cabaran di dalam aktiviti kali ini, selain daripada menguji ketahanan mental, peserta juga rasa tercabar dengan cuaca panas terik serta badan serta muka terasa seakan melekit akibat daripada tiupan angin laut yang turut membawa wap air masin. Namun, persediaan awal iaitu air mineral, 100 plus & ais telah banyak membantu dalam mengurangkan kehausan dan stress para peserta. Selain itu, cabaran memegang dan memasang umpan ‘pon-pon’ juga akhirnya berjaya diatasi oleh peserta wanita yang mulanya geli dan menjerit-jerit apabila pertama kali memegang umpan tersebut. Sewaktu tengahari, peserta dihidangkan dengan nasi goreng yang dimasak oleh Seri dan mee goreng yang dimasak oleh Sha sebagai juadah makan tengahari sambil memancing. Aktiviti berlarutan sehingga ke petang sebelum sebahagian peserta mula merehatkan diri akibat kepenatan & kekenyangan (asyik makan jek).

-rodzi dengan hasil tangkapannya, ikan telinga gajah-

Apabila malam mula menjelma, persiapan untuk makan malam dilakukan bersama-sama di ketuai oleh chef Seri & chef Eqin.. Antara juadah yang disediakan adalah ikan goreng (hasil tangkapan), ikan sardine (beli kat giant), nasi putih & sayur campur..nyam nyamm semuanya selesai ditelan oleh semua peserta dengan sopan santunnya. Peserta juga tidak melepaskan peluang merakam permandangan matahari terbenam untuk diabadikan. Kemudian aktiviti memancing diteruskan.
-lokasi : dalam bilik 'hotel' kelong fauzi-

Apabila malam mula berlabuh, ada diantara peserta mula meluruskan badan dan berehat di dalam bilik ‘hotel’ yang disediakan. Sebilangan lagi cuma meluruskan badan di atas pangkin yang sememangnya tersedia di ‘lobi hotel’ tersebut sambil menunggu joran disentap ikan sampai ke pagi.

-permandangan matahari terbit dari atas kelong-

Di awal pagi, peserta mula bangun dan menyiapkan sarapan pagi iaitu sandwich dan nasi goreng sardin. Kemudian, kami mula bersiap untuk balik dengan mengemas serta membersihkan kelong. Lebih kurang jam 10.00pg, bot yang sama datang untuk menjemput kami pulang ke Jeti Fauzi. Kesimpulannya, walaupun tak banyak hasil tangkapan yang kami dapat namun, berada di atas kelong di tengah lautan merupakan satu pengalaman baru kepada peserta yang pertama kali berada di laut serta dapat mengajar peserta supaya sabar dan ‘kalau nak seribu daya’..

- dari kiri : awie boy, keju, rodzi, tok wan, eqin, sha, seri ; duduk : awie girl -

Keputusan :
Juara Orang Pertama Dapat Ikan : Garfu
Juara Ikan Paling Besar (Ikan Telinga Gajah) : Rodzi
Juara Ikan Paling Kecik : Eqin
Juara Paling Banyak Dapat Ikan : Keju
Juara Dapat Ikan Paling Glemer (Ikan Tuke) : Awie boy
Juara Tak Dapat Ikan : Tok Wan (salah baca doa kot ^^)
Juara Masakan : chef Seri
Juara Bebas Daripada Sun Burn : Awie girl (pakai topeng ninja)
Juara Senyum : Sha ^^

Tuesday, October 5, 2010

Riadah Santai - Gunung Buah Bunga

Kali ini seramai 12 orang ahli OHM ( dan 2 orang pendaki tegar iaitu Uncle Pong dan Uncle Peter) berkumpul untuk pendakian Gunung Buah Bunga yang terletak di kawasan Gohtong Jaya, Genting Highlands. Terdapat dua pintu untuk masuk ke gunung ini dan keizinan diperlukan sebelum mendaki.



Tepat jam 8.00pm berbekalkan lemak-lemak rendang, ketupat, ayam, daging dan sewaktu dengannya kami memulakan trekking. Tidak lupa juga warming up dan briefing dari ‘Tuan Syed’. Starting point yang agak mencanak ‘menpsiko’ para pendaki. Mana tidaknya, lama bercuti sempena bulan puasa dan raya. Setelah puas mencairkan lemak, kami tiba di simpang ke puncak untuk mencari water point. Namun begitu, perancangan tergendala akibat tersalah trek yang membuatkan kami rugi masa selama 45 minit.

Alhamdulilah, kami tiba di water point pada jam 11.00pm setelah berjalan selama setengah jam. Akibat kepenatan terlampau, hanya beberapa orang sahaja yang turun untuk mengambil air (Tuan Syed, Nazril, Morry Dorry, Keysha Alliya)


Sesi fotografi diteruskan lagi setibanya kami di Rock Garden pada jam 12.20pm. Setelah mengecas tenaga selama lima minit, kami mula bergerak menuju puncak. Farhana, Nazrul, Uncle Pong dan Uncle Peter sampai awal di puncak menyambut kedatangan kami dengan lagak santai dan senyuman ‘colgate’.


Berbekalkan nugget, kuih raya, roti+sardin, maggi kami menjamu selera. Sesi suap-menyuap menambahkan kemesraan. Dengan kebulur dan lahapnya kami melicinkan makanan. Tidak lupa juga buah salak, pisang dan epal sebagai pencuci mulut.


Hampir satu jam lebih berehat, kami mula bergerak turun meninggalkan puncak Gunung Buah Bunga. Berbekalkan kasut koyak dan motto ‘Don’t Give Up’ kami teruskan perjalanan walaupun urat dan sendi mula menunjukkan taring kesengalan.


Seawal 6.00 petang kami sampai di tempat parking kereta. Namun begitu, ada juga pendaki yang turun lambat. Syukur kerana tiada sebarang kemalangan berlaku sepanjang pendakian. Tahniah kepada first timer ahli OHM iaitu Johari dan Khairul kerana berjaya menawan puncak Gunung Buah Bunga.

Sunday, October 3, 2010

Sambutan Aidilfitri KKJPN9 & OHM

lokasi kejadian
  
Bertempat di perkarangan pejabat Jabatan PERHILITAN Negeri Sembilan, satu majlis sambutan Aidilfitri telahpun diadakan pada tanggal 2 Oktober 2010 (Sabtu). Majlis yang julung-julung kalinya ini diadakan dengan penganjuran bersama antara Kelab Keluarga Jab PERHILITAN NS (KKJPN9) dan juga Komuniti Orang Hutan Malaya (OHM) telahpun mendapat sambutan yang amat mengalakkan daripada ahli kelab & ahli komuniti. Kemeriahan sambutan telah dapat mula dirasakan pada beberapa hari sebelumnya dengan aktiviti menganyam ketupat serta sesi belajar menganyam oleh ahli-ahli KKJPN9 / OHM (Rosni, Keju, Rodzi, yg mulia Lela, Sue, Mazu & Garfu) di dalam ruangan pejabat bahagian pentadbiran Jab PERHILITAN NS. Seterusnya aktiviti mencari, menebang serta memotong buluh lemang oleh beberapa orang ahli KKJPN9 / OHM (Rodzi, Keju, Sue & Garfu). Kemudian pada 1 Oktober 2010 (Jumaat malam) kemeriahan bertambah rancak dengan aktiviti membakar lemang, memasak ketupat, memotong daging serta aktiviti potong bawang. Pada malam itu juga, beberapa ahli OHM sudahpun mula berkampung di lokasi bagi membantu mana yang patut (Keysha Aliya, Jie Hazirah, Sirna Kasih, Nis, Morry Dorry & Syed) serta sesi bergambar..ada yang bergambar dengan pelita, ada juga yang berposing dengan ketupat, pastu posing pula dengan lemang dll. Ramai ahli KKJPNS & OHM yang ambil bahagian (Zack, Zaidi, Jiman, Luei, Keju, Rodzi, Manaf, Dato' K, Pak Berahim, Awe, Dura, 'emcee' Dayah, Sue, Mazu, Sha dll) Aktiviti membakar lemang berakhir lebih kurang jam 5 pg.. Pada masa itu masing-masing kepenatan serta mengantuk yang amat sangat.

team " ketupat"
Diawal pagi 2 Oktober 2010 (Sabtu), selepas bersarapan, Ketupat & Lemang dianginkan supaya sejuk. Kemudian, aktiviti memasak Rendang Ayam & Daging serta lain-lain diteruskan. Banner Majlis Sambutan mula dipasang, pelita-pelita mula di isi minyak tanah, kerusi meja mula disusun, dan tidak dilupakan acara sampingan..berkaraoke sampai lebam telinga ^^. Pada tengaharinya, ahli OHM yang lain mula tiba..Awie & rakan2 drp HUKM (busu, shakila, azie, seri & suami..herman) ..Ninie (juruaudio tak jadi :p), Watie & Mimie (pembekal bunga api tak berlesen), Bro Midy HUKM (a.k.a cameraman), Joe (sal tk layan karaoke bro?), Faizal Hariri & famili (ada anak kembar beb! geram aku nak cubit pipi anak dia..thanks sbb buatkan Kek OHM yang cute tu bro..sape2 nak tempah kek bleh laa contact beliau.. Untuk maklumat lanjut sila layari http://sofiabakery.webs.com/ atau 019-3952399), Tok Wan (mcm tok ketua daa..ketua potong kek OHM hahaha), Zeti (ceh suprise konon :p apapun thanks utk adiah tu ye), Fadzli (wah tayang bini ye bro ekeke), Kak Mar & anak2 (wahh anak2 dia siap tunjuk bakat karaoke lagi tuh), Eqin (mcm datin daa.. & apsal lewat?), Hawa, Along, Arifah (korang sesat ye hahaha) & paling last tiba Anand (kecoh tepon tanye jalan..padahal kat highway lg wakakaka :p).

team 'pengacau' rendang

Majlis dimulakan lebih kurang jam 8 mlm dengan Ucapan Alu-aluan drp En.Rusman selaku Timbalan Yang Dipertua KKJPN9 dan Wakil Komuniti OHM, diikuti dengan Ucapan Perasmian daripada Pengarah Jab PERHILITAN NS, En Ishak Bin Mohamad. Kemudian Pengarah serta Wakil OHM berbesar hati menyampaikan duit raya dan goodies kepada semua kanak-kanak yang hadir. Sebelum acara potong Kek Ulang Tahun Pertama OHM diadakan, 1 pertunjukkan bunga api persembahkan oleh Syed & rakan2..(takkan 2 das jek??? hahaha). Semasa acara potong kek, semua ahli OHM yang hadir diberikan penghargaan untuk tampil ke hadapan dan bersama-sama memotong KeK Ulang Tahun OHM dengan diketuai oleh Tok Wan a.k.a Abang Aenal..Pada masa yang sama semua lens kamera ditumpukan kearah mereka (posing sakan beb!). Sebaik sahaja Majlis Perasmian berakhir, En Sabar (Penasihat OHM) tiba, beliau yang sepatutnya memberikan memberikan ucapan selaku wakil OHM memohon maaf di atas kelewatan tersebut (biasalah..jalan jem katakan ^^). Namun ketibaan beliau membuatkan semua mata ahli OHM tertumpu ke arah beliau (masing-masing nak kenal..kan?).

ucapan aluan drp En Rusman

meja v.i.p

Sewaktu jamuan makan berlangsung, kanak2 paling gembira kerana berpeluang untuk bermain bunga api dengan diawasi oleh bakal cikgi2..Jie Hazirah, Nis, Sirna Kasih, Keysha Aliya & Morry Dorry..(dah macam kanak2 dah korang nih..& cam korang jek yang lebih main bunga api.. ^^). Alhamdulillah, juadah yang disediakan (ketupat, lemang, nasi lemak, mee kari, mihun, kueh mueh, satay, lodeh, buah-buahan dll) cukup untuk semua orang (lebih 200 orang). Lebih kurang jam 10.30mlm, majlis kemudiannya berakhir dan kerusi meja mula dikemas kembali oleh petugas2 logistik (jamlus, sarip, zali, juhari dll) serta pinggan mangkuk juga dicuci (dalam hujan lebat) oleh Mazu & sha.

sesi pemberian duit raya & goodies kpd kanak2

Pihak KKJPN9 & OHM merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada semua petugas2 (AJK KKJPNS & HC OHM) di atas sumbangan tenaga dan keringat bagi menjayakan aktiviti Sambutan pada kali ini. Terima kasih tidak terhingga juga kepada Pengarah Jab PERHILITAN NS di atas kesudian beliau untuk merasmikan majlis. Juga kepada semua tetamu jemputan, jiran tetangga, Ahli KKJPN9 & Ahli OHM yang hadir serta memeriahkan majlis. Akhir sekali, pihak KKJPN9 & OHM memohon ribuan ampun dan maaf andainya terdapat kecacatan atau kelemahan dari segi penganjuran Majlis Sambutan Aidilfitri pada kali ini.

acara potong kek ulang tahun pertama OHM

Happy 1st Anniversary OHM!

Insyaallah, Majlis Sambutan Aidilfitri akan diteruskan lagi pada tahun hadapan dengan aktiviti yang lebih gempak.

Sunday, September 5, 2010

PENDAKIAN MERDEKA BUKIT TABUR

Tanggal 31hb August 2010,berbekalkan semangat kemerdekaan dan jati diri,kami (syed,aliph,uncle,yusrie,ninie,syafiq,suhaimi,awie dan lah)mewakili geng2 OHM berjaya mengibarkan bendera Malaysia dan banner OHM di atas bukit tabur.
Seawal 10.30pm,kami semua telah pun berkumpul di kaki bukit tabur.berbekalkan perut yang penuh dan sarat...(almaklumlah,murtabak,roti john,cendol,akok pandan,ayam percik berbuka tadi pon tak sempat nak hadam lagi..) mkn byk tak hengat dunia..muahaaahahahahaa..

Setelah syed mengambil kedatangan..(semua datang tepat pada masanyer...bagusss!),kami melakukan sedikit regangan sebelum memulakan pendakian.tepat jam 10.45pm 30 August 2010,selepas double check mercun dan bunga api tidak tertinggal di dalam kereta..hahaa syed punyer tertinggal kat umah...sedey! dan membaca doa yang patut di dalam hati masing2,kami pun mula mendaki.

Kami memulakan pendakian dengan agak santai...sambil menghirup udara malam yang segar,kami di hiburkan dengan ucapan2 raya,ucapan selamat mendaki,nyanyian lagu kemerdekaan yang berkumandang dari walkie talkie@radio amatur yang dibawa oleh aliph.lagi bertambah bersemangat kaki kami speeding,melangkah untuk tiba dengan lebih awal ( yang sebenarnya dah tak sabar nak main mercun..) walaubagaimanapun aspek keselamatan paling di utamakan.almaklumlah,pendakian malam,jarak penglihatan kita terhad,harus lebih berhati2.

Walaupun kami speeding habis...tp akhirnya asyik kena "take five" hahaaa.kesian kepada satu-satunya peserta 1st timer kami...si suhaimi.kepala dah mula pening2...tekak da start loya2...dada da mula mengetat katanyer!..bila tanya ader raser menendang-nendang di perut,jawapannya tiada.ALHAMDULILLAHHHH..so pastu berenti sini uweeekkk sini...berenti sana uwekkkks sana.kawan2 yang lain setia menanti...sambil memberi tiupan semangat dan dorongan kepada mangsa agar meneruskan pendakian yang sikitttttttt jer lagi nak sampai.

Akhirnya,tepat jam 11.30pm,kami pun tiba di port yang paling strategik untuk melihat bunga api yakni bunga api dr KLCC,Berjaya Times Square,Bukit Bintang...(tapi diorang tak mainlaaa...kerajaan tak bagi kot sbb maybe menghormati bulan Ramadhan).Sementara menunggu detik 12 malam,Syed keluarkan dapurnya dan kami mula bergotong royong menyiapkan juadah untuk bersahur



gotong royong sahur....

asa yg di tunggu2 hampir tiba,tepat jam 23:59:50pm,kami da start countdown.Akhirnya tibalah detik jam 12malam 31hb August 2010...tiada laungan merdeka dari kami..tiada nyanyian lagu kemerdekaan dari kami...kami semua hanya bermuhasabah diri,bersyukur dengan nikmat yang telah tuhan kurniakan,bersyukur kerana kita hidup aman dan damai tanpa penjajah..TAPI,adakah kita bebas dari penjajah????


adakah kita bebas dr penjajah???

Oleh kerana Klcc tak pasang bunga api pada malam kejadian,kami tak melepaskan peluang bermain mercun bagi memecahkan keheningan malam merdeka..tekad kami adalah untuk menggegarkan bukit tabur di samping nak test power mercun kami..(tecabar tuu..nengok bunga api yg di pasang dari kawasan perumahan sekitar bukit tabur)....dan...apabila Yusrie membakar mercun yg pertama,memang bergegarla bukit tabur dengan hilai tawa kami...bukan bergegar sebab bunyi mercun.ahaksss...mercun masuk angin daaa...!sopan giler...

bermain mercun....
So,macam biasa sesi fotografi pun bermula dan berjalan dengan jayanya...terima kasih kepada model2 yang menjayakan sesi pada kali ini.Kami sama2 bersahur menikmati juadah sahur yang begitu enak pada malam itu....Setelah puas bergambar,puas mkn,puas menikmati panorama malam...(sebenarnya tak puas,rasa nak tido jer kat atas tu)..kami pun bersiap2 untuk turun ke kaki bukit.


model tidak berbayar hehehe



kami anak merdeka

kami anak merdeka jugak...
Lebih kurang jam 2.30am kami selamat tiba di kaki bukit tabur.Setelah bersalam-salaman sesama sendiri sambil saling ingat-mengingati.."jangan lupa baca niat puase" "jangan puase yang yok" kami pun bersurai ke destinasi masing2.
Komen / pendapat yang berbaur ugutan, hasutan, kepartian, perkauman, kelucahan serta apa-apa sahaja yang menyentuh keharmonian sesebuah negara / agama / bangsa adalah dilarang sama sekali dan pihak KOHM tidak akan teragak-agak untuk meminda / memadam mana-mana komen yang dianggap tidak sesuai untuk dipaparkan di dalam blog ini. Kebijaksanaan anda di dalam memberi komen / pendapat yang membina adalah dipohon.